Dobrovolný svazek obcí (popřípadě takzvaný mikroregion) je povinným subjektem ve smyslu InfoZákona.
Klíčový je v této souvislosti pojem "veřejná instituce". Veřejné instituce jsou podle § 2 odst. 1 Infozákona (vedle státních orgánů, samosprávných celků a jejich orgánů) povinnými subjekty k poskytování informací.
K výkladu pojmu veřejná instituce je klíčový nález sp. zn. I ÚS 260/06, ve kterém Ústavní soud načrtl kriteria, podle kterých má být posuzováno, jestli se v daném případě jedná o veřejnou instituci či nikoliv: "Mezi relevantní hlediska pro určení, zda se jedná o instituci veřejnou či soukromou, patří tak dle přesvědčení Ústavního soudu nejen a) způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu), ale rovněž b) hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci), c) subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci), d) existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci) a e) veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce). Prostřednictvím těchto kritérií je pak nutno zkoumanou instituci posuzovat a podle výsledku dojít k závěru o její veřejné či soukromé povaze."
Přitom tyto znaky nemusí být samozřejmě naplněny kumulativně, ale pouze by měly převládat - být dominantní.
Pokud bychom tedy provedli jakýsi letmý test:
a) Svazek obci je zakládán na podkladě obecního zřízení (zákona č. 128/2000 Sb.) - § 49 - jedná se o osobu veřejného práva .
b) Zřizovatelem jsou jednotlivé obce (které jsou samy povinnými subjekty).
c) Orgány instituce jsou vytvářeny v souladu se stanovami (zákon přesné požadavky nestanovuje), zcela logicky ale budou orgány svazku vytvářet členové svazku - tedy obce.
d) Obce de facto kontrolují svazek obcí, ze zákona mají právo participace na činnosti svazku obcí.
e) Účelem vzniku svazku obcí je ze zákona ochrana a prosazování společných zájmů (tudíž zájmů obcí - tudíž veřejného zájmu) - viz také výčet předmětů činností svazku obcí v § 50 obecního zřízení.
Jak vyplývá z provedeného testu, téměř ve všech znacích u svazku obcí převládá veřejnoprávní prvek - svazek obcí je veřejnou institucí ve smyslu Infozákona.