Kolektivní správce

Petr Molnár

23. 3. 2015 | Počet zhlédnutí: 2175 | Počet komentářů: 1

V současné době pracuji v advokátní kanceláři, kde jsme vyhráli spor za prodejnu VELO CZ ve sporu s kolektivním správcem OAZA (viz http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/214411058290507/ ), který byl přelomovým případem, jelikož poprvé zvítězil účastník proti kolektivnímu správci. Do té doby jakýkoliv kolektivní správce automaticky vyhrával na krajských soudech, přičemž v naprosté většině případů se jednalo o bagatelní spory, takže nebylo možné odvolání k Vrchnímu soudu a jako jediná varianta zbýval Ústavní soud. V souvislosti s tímto případem mě napadlo se na Vás obrátit a požádat Vás o pomoc. Kolektivní správci totiž zásadně odmítají, že by se na ně vztahoval zákon č. 106/1999 Sb., jelikož jsou soukromoprávními subjekty a podle jejich názoru tak nejsou povinným subjekty podle § 2 zmíněného zákona. V souladu s nálezem Ústavního soudu ( viz příloha – v čl. 20, 22, 33, 41 sp. zn. II. ÚS 2186/14 ze dne 13.1.2015 ) lze však dovodit jejich veřejnoprávní prvek a tudíž jistou míru povinnosti poskytovaní informací, jelikož licenční poplatky a odměny nejsou daní, ale protiplněním za poskytnuté služby. Nastává tak situace, kdy kolektivní správci nevymezují, koho a co vlastně zastupují, ale vyžadují platby bez ohledu na přiměřenost protiplnění, přičemž výše požadované částky je stanovena na zákonném maximu, aniž by bylo zřejmé, jakým vzorcem/algoritmem byla stanovena a zda dochází k naplňování kritérií podle § 100 odst. 6 autorského zákona. Bohužel však tyto skutečnosti neposkytují ani soudu a současně kolektivní správci namítají, že by vzhledem k množství informací zahltily soud. Adresoval jsem jim proto žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., výsledek jejich odpovědí pak uvádím v příloze spolu s mými argumenty, kterými dovozuji, že kolektivní správci jsou povinnými subjekty podle zákona č. 106/1999 Sb. Rád bych Vás proto požádal o Vaše odborné vyjádření, zda má uživatel nárok na podání informace od kolektivního správce podle zákona č. 106/1999 Sb. či nikoliv.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

30. 3. 2015

Posouzení

 

Posouzení otázky, zda kolektivní správce podle § 97 autorského zákona je povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím (InfZ).

 

Skutečnost, že kolektivní správa autorských práv má povahu veřejnoprávní, plyne z celé veřejnoprávní úpravy kolektivní správy autorských práv, z podřízení této správy speciálně upraveným podmínkám, například i úpravou jádra činnosti kolektivního správce, tedy pravidel pro rozdělování odměn vybraných kolektivním správcem (§ 103 AutZ). Veřejnoprávní povaha kolektivní správy plyne též z uváděných rozsudků Ústavního soudu, Krajského soudu v Hradci Králové - pobočka v Pardubicích a Soudního dvora.

Důležité je , že podřazení pod veřejnou instituci nezávisí na tom ,zda samotný výkon činnosti této instituce představuje čistý výkon veřejné správy. Naopak- postačuje, když tato činnost má povahu veřejného zájmu, a když v posuzovaných hlediscích v souhrnu převažují veřejnoprávní prvky. Tato hlediska nemusejí být naplněna kumulativně (všechny), postačuje celková převaha jejich naplnění.

Pro posouzení, zda jde z hlediska práva na informace o veřejnou instituci, stanovil Ústavní soud v nálezu Ústavního soudu sp. zn. I.ÚS 260/06 ze dne 24.1.2007 pět hledisek:

  1. způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu),
  2. hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci),
  3. subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci),
  4. existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci)
  5.  veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce).

 

K jednotlivým hlediskům

 

  1. způsob vzniku (zániku) instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu),

Vznik instituce ve smyslu výkonu kolektivní správy (nikoli ve smyslu vzniku právnické osoby, která kolektivní správu vykonává) je upraven v § 97 – 99 AutZ. Veřejnoprávní úkon je přítomen zcela jasně a v míře úplné (100%). Vznik instituce i její zánik (ztráta oprávnění ke kolektivní správě) je zcela závislý na rozhodnutí státního orgánu (Ministerstva kultury) a na splnění zákonem stanovených podmínek.

Podobně uvádí rozsudek Krajského soudu v Brně č.j. 62A 26/2012-129 ze dne 7.6.2013 „Právě touto smlouvou de facto vznikla společnost CHAPS jako vykonavatel veřejné správy, tj. touto smlouvou se stala osobou, kterou žalovaný pověřil, aby namísto něho uskutečňovala určitou jemu uloženou část výkonu veřejné správy - aby vedla celostátní informační systém o jízdních řádech.“

Hledisko je tedy splněno zcela.

 

  1. hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli; pokud ano, jedná se o znak vlastní veřejné instituci),

K osobě zřizovatele platí prakticky totéž, co ke způsobu vzniku: ačkoliv jde o osobu odlišnou od státu či orgánu veřejné moci (jde například o skupinu profesních organizací - kolektivních členů zapsaného spolku), je třeba i osobu zřizovatele posuzovat ve vztahu k existenci zmocnění k výkonu činnosti veřejnoprávní povahy (byť nemusí jít doslova o výkon veřejné správy), která je na kolektivního správce přenesena. To uvádí citovaný rozsudek: „je třeba způsob vzniku i osobu zřizovatele posuzovat ve vztahu k existenci smlouvy, kterou byla společnost CHAPS výkonem veřejné správy pověřena.“

I zde tedy veřejnoprávní prvek zřetelně vystupuje.

 

  1. subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z toho pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli; jestliže ano, jde o charakteristický rys pro veřejnou instituci),

Pokud jde o tvorbu orgánů kolektivního správce (třetí znak), tak zde stát žádným

způsobem nefiguruje. Nicméně nutno konstatovat, že instituce kolektivního správce vzniká jako vykonavatel kolektivní správy (tedy činnosti veřejnoprávní povahy) právě až okamžikem, kdy získá k této činnosti oprávnění od Ministerstva kultury. Citovaný rozsudek uvádí: „Absence naplnění tohoto (třetího) znaku však nemůže být určující, neboť jak je uvedeno výše  společnost CHAPS jakožto vykonavatel veřejné správy vznikl až okamžikem, kdy byl žalovaným k výkonu veřejné správy pověřen a tedy v době, kdy již orgány této společnosti formovány byly.“

Hledisko není splněno, ovšem jeho váha je výrazně snížena tím, že fakticky již ustavený subjekt se teprve následně – i se svými orgány – stává vykonavatelem veřejnoprávní kolektivní správy.

 

  1. existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce (existence státního dohledu je přitom typická pro veřejnou instituci)

Státní dohled nad činností instituce je velmi zřetelně a jednoznačně stanoven v § 103 AutZ (Dohled ministerstva), navíc je přítomen například i v podmínkách pro zánik oprávnění (§ 99 – Odnětí oprávnění), které se vztahuje na dodržování povinností podle všech dalších ustanovení zákona.

Hledisko je tedy splněno zcela.

 

  1. veřejný nebo soukromý účel instituce (veřejný účel je typickým znakem veřejné instituce).

Účel instituce je zřetelně veřejný – například Ústavní soud uvádí: „Tato veřejnoprávní povaha plyne i ze základního účelu kolektivní správy, kterým není pouze ochrana subjektivních práv soukromých práv autorů – vlastníků, ale také zajištění veřejného zájmu, jež spočívá v plnění obecného účelu tkvícího ve vzniku a šíření kulturní tvůrčí činnosti.“

Hledisko je tedy splněno zcela.

 

Závěr:

Kolektivní správce podle § 97 autorského zákona je povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím (InfZ), protože je veřejnou institucí ve smyslu § 2 odst. 1 InfZ.

 

V Praze dne 7. 4. 2015

 

 

 

 

Oldřich Kužílek

poradce pro otevřenost veřejné správy a ochranu soukromí

Otevřená společnost o.p.s.

 

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy