Záznam veřejného projednání návrhu územního plánu, vypořádání podání

Aleš Dohnal

28. 8. 2016 | Počet zhlédnutí: 1855 | Počet komentářů: 1

Královéhradecký magistrát jsem požádal o poskutnutí zvukového záznamu z veřejného projednání k návhu nového územního plánu Hradce králové ze dne 22. června 2016. Na tomto veřejném projednání jsem byl přítomen, na začátku zodpovědný úředník přitomné upozornil, že je pořizován zvukový záznam. Magistrát města Hradce Králové mi odmítl záznam vydat, protože mimo jiné nepřevledá veřejný zájem pro poskytuní inforrmace, protože publicita veřejné správy je zajištěna až zveřejněním konečné informace (tedy kompletního nového územního plánu města). Upozorňuji, že standardně se záznam z veřejného projednání umisťuje na web automaticky.

Zároveň jsem  žádal o poskytnutí veškerých podání a jejich vypořádání ke konceptu nového územního plánu. Úřad odpověděl prakticky identitcky jako u předchozí bodu. Navíc jsem žádal o poskytnutí podání ke konceptu, kde tato část řízení je již uzavřena, ale v textu se operuje s podání k návrhu územního plánu, kde se vypořádání teprve zpracovávají a tedy není možné je poskytnout. Jakým způsobem mám formulovat odvolání? Zejména záznam z veřejného projednání je pro mě důležitý. Jako přílohy příkládám obě rozhodnutí o odmítnutí poskutnutí informací.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

28. 8. 2016

Postup magistrátu považujeme za nesprávný.

Uplatnění § 11/1/b InfZ je podmíněno nejen tím, že informace splňuje formální požadavky tohoto ustanovení, tzn. jde o „o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu“, ale také musí existovat materiální důvod, tzn. faktické ohrožení nějakého právem chráněného či jinak legitimního zájmu.

Správní orgán se musí vedle podřazení požadovaných informací pod rozsah zákonného omezení zabývat též tím, zda v konkrétním řešeném případě je uplatnění důvodu pro omezení přístupu k informacím skutečně nezbytné, tedy zda existuje legitimní zájem na neposkytnutí požadované informace, který „převáží“ nad ústavním právem na informace a který odpovídá čl. 17 odst. 4 LPS (srov. rozsudky NSS č. j. 8 As 108/2014-54, č. j. 1 As 70/2013-58, č. j. 1 As 105/2010-73, č. j. 1 As 44/2008-116, rozsudek MS v Praze č. j. 8 A 167/2010-92). Aplikace § 11 odst. 1 je tedy „dvoufázová“ – nejdříve je nutné informaci (dokument) vyhodnotit jako „podkladovou informaci“ [§ 11 odst. 1 písm. b)] a splňuje-li příslušné znaky, je nutné dále odůvodnit nezbytnost omezení práva na informace. (cit. komentář k InfZ FUREK, Adam, ROTHANZL, Lukáš, JIROVEC, Tomáš. Zákon o svobodném přístupu k informacím. 1. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2016, s. 490.)

Ke zvukovému záznamu:

Odůvodnění rozhodnutí v tomto smyslu uvádí jako chráněný zájem, který by měl být poskytnutím záznamu ohrožený „ochranu podkladových materiálů a možnost nerušeného projednání“. Tyto argumenty jsou zcela liché: jednak neodpovídají žádném právem chráněnému zájmu, jednak nejsou pravdivé.

Poskytnutím zvukového záznamu jej nelze nijak poškodit. Poskytnutím se samozřejmě myslí poskytnutí kopie, tzn. originál zůstane stále bezpečně uchovaný pro případné další využití.

Poskytnutím zvukového záznamu nelze ani nijak ohrozit projednání věci. Záznam pouze zachycuje vznášení připomínky a diskusi, nemá žádný potenciál například vyvolat nějakou nerovnost mezi předkladateli připomínek, s jeho pomocí nelze nijak nesprávně ovlivnit rozhodování správního orgánu.

K podáním a jejich vypořádání ke konceptu nového územního plánu

I zde platí totéž, co bylo uvedeno výše.

Odůvodnění rozhodnutí uvádí jako chráněný zájem, který by měl být poskytnutím záznamu ohrožený, tedy jako faktický důvod nutnosti ochrany informací „probíhající proces pořizování nového územního plánu“. Tento jediný uváděný „důvod“ nejen že vlastně ani není formulován jako nějaké ohrožení, a důvodem tedy není, ale ani by nebyl věcně schopný jakkoliv ovlivnit nějaký legitimní zájem. Je zjevné, že i po poskytnutí požadovaných podání s jejich vypořádáním by proces projednávání dále nerušeně probíhal, poskytnutí by nemělo žádný vliv na číkoliv možnost nějak nesprávně do tohoto procesu zasáhnout.

V odvolání by tedy bylo vhodné tyto argumenty zmínit.

Odvolání musí splňovat požadavky podle § 82 odst. 2 zákona o správním řízení (správní řád). Je třeba podat ho do 15 dnů od doručení rozhodnutí o odmítnutí žádosti.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy