zápisy a usnesení RM (fotokopie?)

Miloslava Bačová

26. 2. 2016 | Počet zhlédnutí: 2149 | Počet komentářů: 1

Mohli byste mi prosím poradit, zda si jako zastupitelka města mohu pořídit ze zápisů a usnesení rady města výpis ve formě fotokopie?

Nedaří se mi pro to níkde najít oporu. V zákonu o obcích je uvedeno, že členové ZM mají právo nahlédnout do těchto dokumentů. Ale zda můžeme požadovat kopii či sami si dokumenty ofotit tak, jak to děláme u zápisů z jednání zastupitelstva města, v případě RM nemohu najít.

Starosta nám zakázal, abychom si tyto dokumenty ofotili. Prý si z ních můžeme potřebné informace maximálně vypsat. U zápisů ze ZM se tomu nebrání.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

28. 2. 2016

Na fotokopie zápisů a usnesení RM máte právo.

A to jak podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, který stanoví obecnou úpravu "pro každého". Podle něj má na tyto informace v požadované formě právo dokonce kdokoli, avšak s určitým omezením (ochrana osobních údajů, výjimečně obchodní tajemství, nehotové či interní informace atd.).

Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích, (podobně též zákon o hl. m. Praze a zákon o krajích) upravuje nadstandardní přístup k některým informacím pro občany obce (nahlédnutím dle § 16) a pro členy zastupitelstva obce (nahlédnutím dle § 101
anebo jakýmkoliv vyžádáním dle § 82). Nestanoví žádné omezení obecného přístupu k informacím (narozdíl od omezení, jež stanoví InfZ pro obecný přístup „pro každého“). Nadstandard spočívá jednak v postupu poskytnutí informací (není třeba podávat žádost, žadatel je výslovně oprávněn i – vedle standardních forem obdobných InfZ – nahlížet do dokumentů).
„Nahlížení“ má dalekosáhlý dopad: představuje rozšíření okruhu přístupných informací pro uvedené osoby oproti okruhu informací pro „každého“ dle InfZ. V zákoně o obcích není (jako ve správním řádu § 23 odst. 3) pro nahlížení stanovena
povinnost poskytujícího úřadu učinit opatření k ochraně některých informací, proto má vyjmenovaný okruh osob (občané obce, zastupitelé) formou nahlížení přístup ke všem informacím, obsaženým v zápisech a usneseních z jednání a usnesení zastupitelstva, rady (zápisy jen zastupitelé), výborů, komisí.


Nahlížení je nutno vykládat široce: s dostupností kopírovací techniky neexistuje
žádný důvod, proč fotokopii neposkytnout.

Správní řád uvádí v § 38 odst. 4:

S právem nahlížet do spisu je spojeno právo činit si výpisy a právo na to, aby správní orgán pořídil kopie spisu nebo jeho části.

Ve vašem případě sice nejde o postup podle správního řádu, ale uvedené ustanovení je nutno vykládat jako obecný princip, vztahující se na všechny případy, kdy je umožněno nahlížení do určitých dokumentů. Z hlediska požadavku bezrozpornosti právního řádu, s nímž je třeba normy vykládat, je zřejmé, že pokud si lze pořizovat vlastní fotodokumentaci ze správního spisu, není žádný důvod, aby totéž neuplatilo i při nahlížení občana obce nebo člena zastupitelstva do dokumentů, ke kterým má právo přístupu.

Možnost zastupitele pořídit si kopii dokumentu, k němuž má přístup, vlastním záznamovým zařízením, výslovně uvádí Stanovisko odboru dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra č. 9/2009. V pasáži o případném zpoplatnění rozsáhlých  kopií požadovaných zastupitelem uvádí:

Zároveň lze ke zpoplatnění přistoupit pouze za podmínky, že člen zastupitelstva obce nevyužije  jiné  obcí  nabídnuté  možnosti  bezplatného  získání  informací  (např. nahlédnutím  do  materiálů,  umožněním  učinit  si  výpisy  nebo  kopie  vlastním záznamovým zařízením). 

Na poskytnutí požadované informace ve vztahu člen zastupitelstva – pracovník obce se zároveň použije zákon č. 128/2000 Sb. § 82:

„Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které
souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.“

Toto ustanovení je nadstandardní oproti obecnému režimu dle InfZ v tom, že zastupitel nemusí podávat žádost s náležitostmi dle uvedeného obecného zákona, jeho požadavek musí vyřídit kterýkoliv pracovník obce (tedy bez ohledu na kompetence pro poskytování informací, naopak ve své věcné kompetenci). Nebude použit princip selekce dle § 12 InfZ. Informace bude
poskytnuta bezplatně a ve lhůtě nejdéle 30 dnů, dle náročnosti. Pokud tedy zastupitel požádá pracovníka, který archivuje zápisy z jednání rady, zastupitelstva apod., je tento povinen mu bezodkladně vyhovět a žádané dokumenty v požadované technické podobě (pokud taková podoba existuje) poskytnout.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy