Zamítnutí poskytnutí informací v obecné rovině

Petra

12. 5. 2021 | Počet zhlédnutí: 587 | Počet komentářů: 1

Ve věci možného porušení povinností policejním prezidentem, byl osloven Národní bezpečnostní úřad s žádostí o poskytnutí informace v tom smyslu, zda-li bylo zahájeno bezpečnostní řízení. NBÚ odmítlo informace vydat s odkazem na ustanovení, které je dle mého názoru nepřiléhavé, jelikož nepožaduji žádné konkrétní informace, ale informace v obecné rovině z důvodu kontroly orgánu státní správy - vrcholného představitele Policie ČR.

Z výše uvedených důvodů prosím o analýzu odpovědi NBÚ a pomoc při odvolání, jelikož se domnívám, že je ve veřejném zájmu vědet, zda-li je vrcholný představitel policie bezpečnostní riziko nebo ne.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

28. 6. 2021

Odmítnutí žádosti je neoprávněné.

Odůvodnění odmítnutí na základě § 2 odst. 3 InfZ je zjevně nesprávné, zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací neobsahuje žádnou komplexní úpravu přístupu k informacím.

Ochrana informace, zda  bylo zahájeno bezpečnostní řízení vůči policejnímu prezidentovi, není možná na základě ochrany soukromí či osobních údajů. Vylučuje to § 8a odst. 2 InfZ, neboť taková informace je nepochybně informací vypovídající o jeho veřejné nebo úřední činnosti nebo o jeho funkčním nebo pracovním zařazení.

Ochrana na základě zvláštní úpravy – nejspíše na základě zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací, není zřetelná. V § 124 se sice vymezuje, že „Údaje uvedené v bezpečnostním svazku je možné využívat pouze pro potřeby plnění úkolů podle tohoto zákona.“. Zároveň se však podle odst. 1 téhož paragrafu obsah bezpečnostního svazku člení na utajovanou a neutajovanou část. Zároveň není zřejmé, zda obecný údaj o tom, zda k určité osobě je či není vedeno bezpečnostní řízení, je součástí té či oné části bezpečnostního svazku, ani to, zda tato informace existuje i mimo bezpečnostní svazek, například jako obecná evidenční informace.

Navíc je pochybné, že by bylo možné v souladu s čl. 17 Listiny a zásadami právního státu (např. čl. 4 Listiny) vyjádřit utajení či nepřístupnost určité informace takto obecně formulovanou normou, pouze vymezením vztahu k určitému typu řízení.

Dále je zřejmé, že z hlediska testu proporcionality existuje vysoký veřejný zájem na přístupu k informaci obecného typu, týkající se nejvyšších představitelů veřejné moci, jakým je například policejní prezident.

Povinný subjekt by měl všechny tyto okolnosti řádně objasnit a v rozhodnutí odůvodnit. Měl by též provést test proporcionality a zvážit veřejný zájem na tomto obecném typu informace oproti důvodům, pro které by snad měl být utajován.

Konečně by se měl povinný subjekt vypořádat i s principem selekce podle § 12 Infozákona tak, že by zvážil, zda některé části žádosti a v jakém kontextu lze poskytnout, i kdyby jinou část požadované informace bylo nutno odmítnout.

Norma obsažená v § 89 odst. 5 („Řízení je neveřejné“) nepředstavuje hmotněprávní úpravu ochrany informací, použitých v řízení.

Doporučení:

Proti rozhodnutí NBÚ je třeba podat odvolání. 

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy