Vyřízení stížnosti na nepřezkoumatelnou úhradu nákladů
adam
14. 2. 2020 | Počet zhlédnutí: 906 | Počet komentářů: 1
Nové znění zákona počítá v případě vyřízení stížnosti podle §16a odst. 7, tedy že:
Nadřízený orgán při rozhodování o stížnosti podle odstavce 1 písm. d) přezkoumá postup povinného subjektu a rozhodne tak, že
a) výši úhrady nebo odměny potvrdí,
b) výši úhrady nebo odměny sníží; v případě, kdy dostupné informace o právním a skutkovém stavu nevyvolávají důvodné pochybnosti, postupuje obdobně podle § 16 odst. 4 věty druhé s tím, že povinnému subjektu přikáže požadovanou informaci žadateli poskytnout ve lhůtě, která nesmí být delší než 15 dnů ode dne zaplacení úhrady či odměny.
Otázka zní: Jak má nadřízený orgán postupovat v případě, že oznámení je nepřezkoumatelné? (Není zdůvodněn uvedený počet hodin pro mimořádně rozsáhlé vyhledávání.) Může/má vrátit povinnému subjektu k doplnění s tím, aby vydal přezkoumatelné oznámení o výši úhrady (s ohledem na to, že § 16a odst. 7 počítá s "přezkoumáním" a v této situaci rozhodnutí vlastně přezkoumat nadřízený orgán nemůže), nebo má (v souladu s tvrzením v metodice Ministerstva vnitra) jedinou možnost, tedy "pokud se nepodaří výši úhrady přezkoumat, nezbývá nadřízenému orgánu než úhradu snížit až na 0 (resp. na částku prokazatelnou)" ovšem s tím, že z důvodu nepřezkoumatelnosti nepřistoupí k informačnímu příkazu, jak radí ministerstvo?
První varianta má tu výhodu, že když se podaří "dotlačit" povinný subjekt k přezkoumatelnému oznámení, může nadřízený orgán (pokud by úhrada nebyla adekvátní) přistoupit bez obav k informačnímu příkazu. Druhá varianta je zase teoreticky rychlejší, ovšem lze předpokládat, že povinný subjekt nebude s takovým snížením souhlasit a současně nebude informačním příkazem "tlačen" k poskytnutí informace.