Povinný subjekt poskytl dezinformaci

Roman Kressa

18. 4. 2017 | Počet zhlédnutí: 1632 | Počet komentářů: 1

Ptám se, co dělat, když mi obecní úřad pošle informaci, která neodpovídá skutečnosti. Nebo-li zfalšuje poskytovanou informaci. Abych informaci podle zákona jakože dostal, ale zároveň vlastně ve skutečnosti nedostal. Vlk se nažral a koza zůstala celá.

Ptám se na všechny příjemce veřejných prostředků za určité období. (Není jich zas tak moc, jsme malá vesnice, 500 obyvatel). Data po zaplacení nadměrného vyhledávání mi po různých peripetiích poskytnou, ale někteří PVP jsou vynecháni, jistě úmyslně, protože se jedná o rodinné příslušníky vládnoucích zastupitelů a tvrdí, že jde o všechny příjemce i když z jiných informací je prokazatelné, že to není pravda.

Může úřad poskytovat beztrestně lživé informace?

 

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

18. 4. 2017

Povinný subjekt samozřejmě má poskytovat správné informace. Pojem "správné" však nutno pochopit podrobněji. Jsou dvě varianty:

a)    povinný subjekt má nějakou informaci, která je nesprávná, například výroční zprávu, v níž je uveden nesprávný údaj. Pak na žádost poskytne tuto zprávu tak, jak je, i když je nesprávná. Právo na informace není nástrojem na opravu chyb.

b)    Povinný subjekt poskytne požadovanou informaci jen zčásti, a část „zamlčí“, čímž v některých případech ve výsledku jde o nepravdivou informaci. Typicky v uvedeném případě, kdy se žádají VŠECHNY informace určitého typu, takže vynechání jejich části způsobuje „nepravdivost“ celé informace. Tentýž dopad má, pokud poskytne nepravdivou informaci například záměnou údaje, ať už úmyslně nebo nechtěně.

Právě druhý uvedený případ Infozákon přesně předvídá, tzn. informace byla poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí.

Pouze ve druhém případě tedy lze úspěšně podat stížnost, konkrétně  podle § 16a odst. 1 písm. c) InfZ.

Stěžovatel však musí ve stížnosti uvést něco jako důkazní prostředky anebo pádný důvod, proč si myslí, že informace byla poskytnuta pouze zčásti. Pokud tedy máte nějaké doklady, důvody či důkazy k takovému tvrzení, je nutno je ve stížnosti uvést. V tomto případě bude asi hrát roli, z čeho vycházíte, zda máte opravdu ověřené informace o dalších příjemcích.

Stížnost se podává u povinného subjektu do 30 dnů ode dne,  kdy se měla být informace plně poskytnout, tedy od 15 dne po podání žádosti.

Povinný subjekt by měl takovou stížnost posoudit, pokud ji uzná, měl by zbylé informace poskytnout do 7 dnů, a pokud tak neučiní, je povinen předat stížnost nadřízenému úřadu, jímž je v tomto případě krajský úřad. Ten by pak – zejména na základě důvodu uvedeného ve stížnosti – musí přezkoumat, zda opravdu existuje část požadované informace, kterou povinný subjekt neposkytl, a pokud ano, přikáže žádost vyřídit pořádně.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy