poskytnutí pouze části informace

Koutná Dana

27. 11. 2015 | Počet zhlédnutí: 1722 | Počet komentářů: 1

Podávala jsem žádost podle zákona 106/1999 Sb o poskytnutí informací - týkající se vyplacených odměn a) zaměstnancům OÚ - Je to proto, že mám důvodné podezření, že odměny nad stanovený plat z rozpočtu jsou vypláceny jen některým zaměstnancům, bez ohledu na jejich vykonávanou práci, ale jen za to, jak je moc ten člověk loajální ke starostce a kryje její -  teď už trestné činy. Jsou podána  trestní oznámení za zpronevěru, falšování dokumentů, falšování podpisů....) V odpovědi - byli uvedeni pouze dva zaměstnanci - ostatní tam bez uvedení důvodu nejsou b) osobám, které vykonávali nějakou činnost na základě DDP, DPČ   - protože, tak jak v předchozím odstavci, si starostka vyplácí odměny komu chce, za co chce, a nikdo nemá "právo" o tom rozhodovat, nikdo toto nesmí vědět. ZO taková rozhodnutí nikdy neprocházela. V odpovědi je uvedena jen asi polovina osob, které nějakou činnost pro OÚ vykonávali. Dnes jsem dostala po urgenci odpověď, s právním názorem JUDr. Koudelky - viz přílohy zprávy. Nikde není uvedeno, kdo nesouhlasil se zveřejněním svých odměn. Je tento názor správný, nebo můžu podat odvolání?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

27. 11. 2015

Z přiložených dokumentů plyne:

A) Formulace žádosti jste nezvolila úplně šťastně, protože umožňuje vyhnout se sdělení informace, kteří zaměstnanci obdrželi nějakou odměnu (bez ohledu na to, zda samotný údaj o odměně bude poskytnut), a není tedy jasné, zda ti, kteří jsou v tabulce uvedeni, jsou jediní, kteří odměnu obdrželi, a priori to nelze vyloučit,

B) Z poskytnuté informace není zjevné, která část se týká odpovědi na otázku a) a která odpovědi na otázku b) (možná je vám tato věc zřejmá ze jmen v dvou tabulkách)

C) Předpokládám, že v poskytnutých tabulkách nejsou uvedeni všichni zaměstnanci, kteří obdrželi nějakou odměnu, ani všechny jiné osoby, které obdržely od OÚ nějakou „odměnu“ na základě DPP, DPČ. Pokud je jisto, že nejsou všichni, pak v této části nebyla žádost vyřízena ani poskytnutím informace, ani vydáním rozhodnutí o odmítnutí části žádosti, což jsou jediné možnosti, jak lze v souladu se zákonem žádost či její část vyřídit. V této části žádosti je tedy povinný subjekt nečinný, a proti tomuto nezákonnému postupu je opravným prostředkem podání stížnosti podle § 16a odst. 1 písm. c) Infozákona, tedy stížnost proti částečnému neposkytnutí informace.

Taková stížnost musí být odůvodněna a musejí být předloženy či navrženy důkazy, dokládající, že informace nebyla poskytnuta úplně. V tomto případě by šlo o nějaké důvěryhodné doložení toho, že existují i další zaměstnanci, kteří obdrželi nějakou odměnu. K tomu totiž uvedl rozsudek NSS č. j. 2 Ans 8/2010-68 toto: „pokud stěžovatel ve své stížnosti zpochybňoval postup Kanceláře prezidenta republiky při vyřizování jeho žádosti o informace a tuto stížnost opřel o konkrétní tvrzení, bylo v jeho vlastním zájmu, aby je podpořil současným předložením důkazů, nebylo-li zřejmé, že tyto důkazy má povinný subjekt k disposici. Pokud tak neučinil, zůstala jeho tvrzení v pouhé rovině spekulací, a tak s nimi také bylo naloženo.“ Pokud jste si jista, že takové další neuvedené osoby existují, pravděpodobně by bylo možno též jako důkaz navrhnout přehledy vyplacených mimořádných odměn, resp. „odměn“ na základě DPP, DPČ, které nutně musí povinný subjekt (obec) mít k disposici a buď on nebo nadřízený orgán jimi může provést důkaz.

D) Po podání stížnosti buď povinný subjekt stížnost do 7 dnů vyřídí poskytnutím všech dosud neposkytnutých informací, anebo ji v této lhůtě předá nadřízenému orgánu. Ten (pravděpodobně) přikáže povinnému subjektu „aby ve stanovené lhůtě, která nesmí být delší než 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí nadřízeného orgánu, žádost vyřídil“, tedy aby k těm částem žádosti, které dosud nevyřídil, buď informace poskytl, anebo vydal rozhodnutí o odmítnutí části žádosti. Takové odůvodnění by pak muselo obsahovat uvedení osob, u kterých žádaná informace nebyla poskytnuta, a důvodů neposkytnutí (např. že splňují podmínku, že vykonávají pouze činnosti servisní nebo pomocné povahy) , včetně údaje o tom, zda daly či nedaly souhlas.

E) Pokud obdržíte tyto informace, bude dále na vašem posouzení, zda odůvodnění odepření některých informací je v pořádku, a zda jde o všechny zaměstnance, kteří podle vašich znalostí obdrželi nějakou odměnu. Pokud by odůvodnění bylo podle vás chybné, bylo by nutno podat odvolání. Pokud by zase chyběly nějaké osoby, šlo by opět o neúplné poskytnutí, proti kterému by bylo nutno podat stížnost, ovšem také by nejspíše bylo možné vymáhat vydání informací nebo rozhodnutí o jejich odepření exekučně, protože předchozí rozhodnutí nadřízeného orgánu, přikazující v této části žádost vyřídit, je exekučně vymahatelný titul.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy