Poskytnutí informace po nálezu ÚS ze dne 1. 11. 2017

David

1. 11. 2017 | Počet zhlédnutí: 1510 | Počet komentářů: 1

Zajímalo by mě, jaký má nález ÚS ze dne 1. 11. 2017 vliv na žádost jednotlivce o informaci o platu vedoucího úředníka úřadu z prosince 2016, jejíž poskytnutí povinný subjekt opakovaně odmítá. Povinný subjekt opakovaně nerespektuje názor odvolacího orgánu, argumentuje testem proporcionality, dle kterého prý není ve veřejném zájmu informaci poskytnout a v neposlední řadě opakovaně argumentuje "kauzou" Zlín.

Může odvolací orgán (v pátém rozhodnutí) otočit v souvislosti s aktuálním nálezem ÚS a dát povinnému subjektu za pravdu a odmítnutí poskytnutí informací nyní potvrdit?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

17. 11. 2017

Postup bude různý podle toho, jak vypadala dosavadní argumentace odvolacího orgánu (zda odmítal test proporcionality anebo ho akceptoval, ale s jeho výsledkem nesouhlasil).

  1. Odvolací orgán odmítal test

Pokud jste již podal poslední odvolání, bude odvolací orgán muset vyhodnotit test, provedený povinným subjektem, a buď jeho výsledek potvrdí (odmítne odvolání, pak budete muset podat žalobu), anebo odmítne (zruší rozhodnutí povinného subjektu a vrátí mu k novému řízení).

Pokud jste ještě nepodal odvolání, je třeba ho doplnit o aspekty, které nález ÚS nyní nově požaduje vyjasnit. Jde zejména o to, doložit či vysvětlit tyto aspekty žádosti:

a)  účelem vyžádání informace je přispět k diskusi o věcech veřejného zájmu;

b)  informace samotná se týká veřejného zájmu;

c)  žadatel o informaci plní úkoly či poslání dozoru veřejnosti či roli tzv. „společenského hlídacího psa“;

K bodu a): například uvést souvislost, ve které se o údaje žádá, jako je vztah k efektivitě úřadu, kvalitě jeho činnosti, případně lze obecně uvést otázku odměňování vyššího managementu ve vztahu k odměňováních středních a nižších úrovní úředníků (např. v některých institucích si vrcholný management rozděluje odměny a zároveň sděluje středním a nižším pracovníkům, že na jejich odměny nejsou prostředky). Dále lze uvést - pokud existují – indicie, zpochybňující správné hodnocení konkrétního pracovníka ve vztahu ke kvalitě jeho práce. Například pokud způsobil povinnému subjektu škody, a zároveň je nadstandardně odměňován (takový byl případ, kterého se týkal první průlomový platový rozsudek – týkal se mimořádné odměny pracovníkovi, kvůli jehož pochybění byl úřad zároveň sankcionován vysokou pokutou od ÚOHS).

K bodu b): uvést, že žádaná informace se přímo týká okolností, uvedených v bodě a), tedy popsaných otázek veřejného zájmu, na které nelze bez této informace jinak odpovědět.

K bodu c): popsat, zda a jak se žadatel i mimo tento případ věnuje kontrole veřejné správy, jak svá zjištění publikuje a přispívá k veřejné diskusi (například pravidelně komentuje jednání zastupitelstva, vydává internetový občasník, je členem zastupitelstva, publikuje v tisku apod.

 

  1. Odvolací orgán již dříve akceptoval test, ale nesouhlasil s jeho závěry

V takovém případě by měl odvolací orgán trvat na svém postoji, pokud povinný subjekt v posledním rozhodnutí neobohatil test proporcionality tak, že by skutečně prokázal převahu zájmu na ochraně soukromí. Pouze v takovém případě by snad mohl odvolání odmítnout, ovšem v případě vedoucího úředníka si to těžko představit. Mělo by to vést k žalobě.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy