Neposkytování informací finančnímu výboru

Radek Horak

11. 7. 2019 | Počet zhlédnutí: 896 | Počet komentářů: 1

Jsem člen finančního výboru v jedné pražské městské části. Náš finanční výbor se dostává k materiálům do zastupitelstva pozdě a na vznášené dotazy vedoucí ekonomického odboru, tajemník ani příslušný radní neodpovídají. Většinou s odkazem na nedostatek času. Existuje, prosím Vás, závazná metodika k poskytování informací členům finančních výborů? Pokud ne jaký by jste doporučovali postup na získávání relevantních informací nezbytných k výkonu finanční kontrolní činnosti? 

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

13. 7. 2019

Zaměstnanec úřadu městské části nesmí odmítnout poskytnout informaci, požadovanou členem zastupitelstva podle § 51 zákona o hlavním městě Praze. Přirozeně musí mít stejná či vyšší práva také finanční výbor.

Pokud úředník nevyhoví podané žádosti, postupuje se pomocí opravných prostředků podle Infozákona. Při nečinnosti je tedy třeba podat stížnost (§ 16a Infozákona).

Porušování povinnosti ze strany úředníka by měl sankcionovat jeho nadřízený v rámci pracovně právních vztahů.

Určitou metodiku, která však přirozeně neřeší absurdní stav, kdy zaměstnanec obecního (městského) úřadu porušuje zákon, vydalo Ministerstvo vnitra ZDE.

Za určitých okolností mohou být práva finančního a kontrolního výboru vyšší, než práva jednotlivého zastupitele, zpravidla na základě usnesení zastupitelstva.

Základním doporučením je podávat žádosti o informace (i podle zák. o hl. m. Praze) písemnou formou a procesně trvat na jejich řádném vyřízení. Lze též zavést postupy, umožňující FV získávat informace včas před jednáním orgánů MČ.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy