Neposkytnutí informace vzniklé bez použití veřejných prostředků

Jan Hýbl

21. 11. 2023 | Počet zhlédnutí: 442 | Počet komentářů: 1

Žádal jsem Ministerstvo kultury o informace a veškeré podklady, jenž mu byli poskytnuty při žádosti o dotaci (kreativní voucher) Při finalizaci a odeslání žádosti o ex-post proplacení je žadatel povinnen mimo jiné poskytnout 

  • další dokumentaci dokladující realizaci projektu (např. fotografie, printscreeny, wireframe webu, vytvořené marketingové strategie atd.), 
    • z tohoto bodu tedy dekujui, že minimálně část požadovaného vznikla za veřejné podpory.

Nicméně Ministerstvo mi žádost zamítlo s odůvodnění:

Podle § 11 odst. 2 písm. a) zákona č. 106/1999 Sb. platí, že povinný subjekt (zde: Ministerstvo kultury) neposkytne informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá (tedy osobou, jež nenese povinnosti podle zákona č. 106/1999 Sb.), pokud tato osoba nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí. Ministerstvo kultury takovouto informaci nesmí poskytnout.

 

Je v takovémto případně validní podat rozklad s odkazem na rozsudek NSS č.j. č. j. 6 As 15/2006 – 113 či argumentovat, že požadované informace se týkají veřejné podpory?

Nebo je v případě, že příjemce dotace je soukromý subjekt, jenž nemá informační povinnost, nemožné se domoci dalších informací dle zákona č. 106/1999 Sb

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

23. 11. 2023

MK uvádí citaci § 11 odst. 2 písm. a) a do normativního textu vkládá (asi svůj?) komentář „(tedy osobou, jež nenese povinnosti podle zákona č. 106/1999 Sb.)“. To je však nesprávný výklad, jak jednoznačně konstatuje vámi uváděný rozsudek NSS č.j. č. j. 6 As 15/2006 – 113.

Je tedy třeba podat rozklad s odkazem na tento rozsudek.

K věci se významně vyjadřuje také rozsudek NSS 1 As 73/2013-36. Naši odpověď na související dotaz najdete také ZDE.

Z naznačené situace se mi jeví, že požadované informace (dokumentace dokládající realizaci projektu) může nesplňovat podmínku uvedeného ustanovení, že „jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků“. Již to by mělo vést k nemožnosti odmítnout žádost podle uvedeného ustanovení. Ovšem v realitě to může být složitější – nemusí totiž jít o realizovaný projekt, ale pouze o jeho dokumentaci.

Dále k otázce, zda povinnost předání plyne ze zákona, je nutno prozkoumat, zda povinnost předat další dokumentaci dokladující realizaci projektu (např. fotografie, printscreeny, wireframe webu, vytvořené marketingové strategie atd.), vyplývá ze zákona ve smyslu uvedených rozsudků. To je nyní nad mé možnosti, protože se to opírá o předpisy, podle kterých jsou uvedené kreativní vouchery udělovány. Pokud tyto předpisy znáte, můžete si to analyzovat.

Zároveň může být úsporné prostě rozklad podat, jak výše uvádím, a počkat, jak se s těmito otázkami vypořádá nadřízený orgán. Očekával bych, že pokud by alespoň trochu mohl, sáhne právě po zpochybnění linie povinnosti tyto podklady předat, zda skutečně vyplývá ze zákona. Až pak budete vidět, zda a jak se lze takové argumentaci vzepřít.

Zároveň lze předem očekávat, že pokud odpadne tato „první linie obrany“, může – a možná celkem legitimně – nastoupit další vrstva, například v rovině ochrany autorských práv. Zde upozorňuji na nedávno doplněné ustanovení § 16 odst. 4 (koncentrace řízení) jehož účelem je bránit ping pongu, kdy se vynořují nové a nové důvody odmítnutí.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy