Nečinnost kontrolního výboru

Jiří Madzia

3. 10. 2016 | Počet zhlédnutí: 2104 | Počet komentářů: 1

Ustavující zastupitelstvo města v listopadu 2014 jmenovalo pětičlenný kontrolní výbor. V červenci 2016 na členství ve výboru rezignoval jeden z členů s odůvodněním, že nebyl pozván na žádné jednání tohoto výboru, ani pověřen žádnou činností vyplývající z členství v tomto výboru, a proto považuje své další členství za bezpředmětné. Předseda kontrolního výboru (koaliční zastupitel) následně na zasedání zastupitelstva uznal, že dosud nedošlo k žádnému zasedání, protože nebyly podány žádné podněty z řad zastupitelů nebo rady, a že pokud byla ta potřeba, vše řešil osobním jednáním se členy výboru. Po bezmála dva roky nelze doložit program kontrolního výboru, jeho činnost, termíny a zápisy ze schůzí, přijaté, projednané a zastupitelstvu doručené návrhy za poslední dva roky. Vyšlo najevo, že kontrolní výbor je zcela nečinný a nefunkční.

Nečinnost výboru je hájena tím, že zastupitelstvo města kontrolní výbor nepověřilo žádnými úkoly podle § 118 zák. č. 128/2000 Sb., že se nescházeli, protože tato potřeba nevznikla, že prvním bodem každého zasedání zastupitelstva je kontrola a plnění usnesení a nikdo ze zastupitelů žádné námitky nikdy nevznesl a dle toho předseda kontrolního výboru usuzoval, že výbor svolává na základě usnesení či výzvy zastupitelstva.

Já se osobně domnívám, že popsaná nečinnost výboru je účelová. A také se domnívám - a to je předmět mého dotazu k Vám - že uvedený stav je nezákonný. Je tomu tak?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

3. 10. 2016

Taková situace není porušením právní povinnosti, která by byla výslovně uvedena v zákoně o obcích. Nicméně ze znění ustanovení zákona o obcích

§ 119

(3) Kontrolní výbor

a) kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li zřízena,

b) kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti,

lze dovodit, že by kontrolní výbor měl alespoň nějakou kontrolní činnost realizovat. Ovšem nelze tvrdit, že jde o nezákonný stav. Navíc § 118 v odst. 2 uvádí obecně k výborům, že "Výbor se schází podle potřeby."

Proti popsanému stavu lze protestovat na jednání zastupitelstva,  které má všechny pravomoci situaci změnit, ovšem pokud ji bude považovat za nesprávnou.

Situaci by pravděpodobně nemohl změnit ani dozor ministerstva vnitra. Jde o samostatnou působnost obce a její interní kontrolní mechanismus, do kterého nelze vstupovat jinak, než na základě výslovného zákonného zmocnění, které zde ale není. Nicméně můžete se obrátit na tento odbor kontroly a dozoru MV (nejlépe jeho regionální pracoviště) alespoň s žádostí o doporučení k postupu, případně i o provedení kontroly a vydání nějakého stanoviska či doporučení pro obec. Obce často reagují na sdělení ODK MV vstřícně a respektují jej.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy