Náhradní zasedání dle § 92 zákona o obcích

Vratislav Renner

11. 5. 2015 | Počet zhlédnutí: 2107 | Počet komentářů: 1

Prosím o výklad pojmu "jeho náhradní zasedání" z § 92 (3) zákona o obcích. Můj názor je, že se v náhradním zasedání musí projednat vše, co nebylo projednáno pro odchod více zastupitelů ze zasedání, kterým došlo ke snížení počtu zastupitelů pod nadpoloviční většinu všech jeho členů a předsedající musel zasedání ukončit. Jiné názory jsou (dle mého extrémní), že celé jednání musí proběhnout znovu, jiné, že další zasedání je nové a Rada si může do pořadu jednání dát co chce.

Zasedání bylo takto ukončeno při rozpravě k bodu programu, ke kterému předkladatel nedal návrh na usnesení (jen žádal informace). Rada do náhradního jednání tento bod nezařadila s tím, že bylo řečeno dost a že nebyl žádný návrh na usnesení. Ovšem do rozpravy se ještě hlásili další zastupitelé, ale již slovo nedostali (návrh tedy mohl padnout). Další zbylé body na pořad dala, ale jen jaksi z dobré vůle, bez povinnosti.

Dále prosím o odpověď, zda v náhradním zasedání je nutné schvalovat body programu z minulého jednání, které již byly jednou schváleny, jen nebyly pro neschopnost usnášení projednány. Stalo se totiž, že tento program nebyl schválen, náhradní zasedání bylo ukončeno a tak jednou schválené body zmizely z jednání (Rada je již nezařadí). Schválení pořadu jednání je dle mého názoru usnesení, které je třeba splnit.  Mýlím se? Vlastně byl objeven postup, jak neprojednat schválené body, které se na pořad jednání dostaly na schválený návrh během jednání, dá se konstatovat, že proti vůli radních (zastupitelé z jednání odejdou, na náhradním jednání neschválí program).

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

12. 5. 2015

Domnívám se, že jste si sám správně odpověděl:

  1. Náhradní zasedání by měl být pokračováním předčasně ukončeného.
  2. Neměl by se na něm schvalovat program, ale mělo by se pokračovat projednáním dosud neprojednaných bodů.
  3. Již projednané vbody není třeba znovu projednávat, ba dokonce to nelze, protože by nebylo jasné, zda platí usnesení (pokud bylo k bodu přijato) z nedokončeného zasedání nebo z náhradního zasedání. Již přijatá usnesení jsou platná a lze je pouze případně revokovat (zrušit) a přijmout nové.
  4. Na program náhradního zasedání rada nemůže již zařazovat žádné jiné body. Projednají se jen body, schválené a neprojednané na předčasně ukončeném zasedání. To však nevylučuje postup podle § 94 odst. 2:

O zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání zastupitelstva obce na program jeho jednání rozhodne zastupitelstvo obce.

  1. Pokud chce rada ve stejném termínu jako je náhradní zasedání projednat další body, půjde o další (mimořádné) zasedání, které by měl starosta jako mimořádné svolat a rada by k němu navrhla program (který samozřejmě může každý zastupitel navrhnout doplnit či změnit).
  2. Bod, který byl rozjednán na předčasně ukončeném zasedání, se musí na náhradním zasedání znovu projednat. Nelze jeho zařazení na program znovu schvalovat. Samozřejmě však ve smyslu § 92 odst. 2 může zastupitelstvo kdykoliv rozhodnout o tom, že určitý bod se z programu jednání zastupitelstva vyřadí.
  3. Otázka toho, zda platí „přihlášky“ již přihlášených zastupitelů i při novém projednání na náhradním zasedání, je nejasná, domnívám se ale, že je nadbytečná, protože neprojednaný bod musí být zahájen a k němu se znovu mohou zastupitelé přihlásit.

Souhlasím, že postup, jak jste ho popsal, znamená obejití zákona a cestu, jak neprojednat schválené body, které se na pořad jednání dostaly na schválený návrh programu během jednání“.

Z popisu se zdá, že jádro situace spočívá v tom, zda menšina v zastupitelstvu může v okamžiku, kdy většina je oslabena nepřítomností některých svých členů, vnutit na jednání zastupitelstva bod, který většina projednat nechce.

Vposled to samozřejmě vnutit nemůže, ovšem při obraně proti tomuto vnucení (což je legitimní taktika menšiny, která má právo pokoušet se nastolit určitá témata v diskusi) musí postupovat podle zákona a jednacího řádu, nikoli jejich obejitím nebo porušením. Pokud k obraně přistoupí tím, že předčasně ukončí zasedání snížením počtu přítomných (což je také legitimní taktika), pak se s věcí musí na náhradním zasedání vypořádat „čelem“ a nikoli úhybnými manévry a překroucením zákona. Musí náhradní zasedání řádně zahájit a na návrh člena zastupitelstva hlasovat o vyřazení již zařazeného bodu. Pokud takovéto hlasování kvůli potřebě pozitivní většiny nezíská souhlas, nedá se nic dělat – bod musí na jednání zůstat a projednat se.

Vynutitelnost

Jiná otázka je, jak je tento správný postup vynutitelný. Obávám se, že vzhledem k tomu, že výkladová praxe bohužel neuznává nadřazenost jednacího řádu nad jednotlivá usnesení zastupitelstva, a vzhledem k tomu, že drobná porušení zákonné úpravy procedury jednání zastupitelstva se nepovažují za důvod pro neplatnost případných usnesení, spočívá snaha o nápravu v těchto případech jen na

  1. Politické odpovědnosti většiny za porušování zákona (lze ji kritizovat v médiích)
  2. Provedení kontroly a dozoru ze strany MV, která by v takovém případě pravděpodobně konstatovala porušení zákona, ovšem nikoli v intenzitě, která by znamenala neplatnost některých usnesení. Dozor MV by též vyzval k nápravě, což by ale de facto znamenalo výzvu k tomu, aby se popsaný postup neopakoval. Závěry dozoru MV v tomto smyslu nejsou vymahatelné, jde pouze o relativně respektovanou autoritu.

 

Vratislav Renner

  • 15. 5. 2015
  • Slaný

Děkuji za odpověď.

 

S menšinou a většinou v předčasných odchodech a hlasování o programu je to trochu složitější, tím jsem nechtěl a nechci dotaz kombinovat. To již považuji za místní záležitost, proto jsem dotaz trochu zobecnil (a dostal očekávanou odpověď).

Program náhradního zasedání by se neměl znova schvalovat. Stalo se, program nebyl odsouhlasen a proto zasedání ukončeno. Chyba měla napravit a náhradní zasedání zopakovat  bez schvalování programu, že?

Jenže  vynutitelnost v podstatě neexistuje, ani žalování dozoru MV nemusí pomoct a nevidím je vhodné. Tak, jak píšete, zbývá politická odpovědnost, ale do voleb je daleko. Navíc hodně voličům to zas tolik nevadí, nezajímají se a mnozí se tím (nejen popsaným) dokonce baví.

 

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy