Vycházím z toho, že „přístupem“ se míní nějaká forma poskytnutí informací, ať možností nahlížet, anebo poskytnutím kopií.
1)
Každý (i běžný občan) má podle Infozákona právo získat informace o pracovních smlouvách, účetnictví (faktury, nákupy) a cestovní příkazech různými formami, a to i formou nahlížení (§ 4a odst. 2 písm. d) Infozákona ve znění platném od 10.9.2015). Toto právo tedy logicky musí mít i člen zastupitelstva i předseda FV.
V případě, kdy by dokumenty obsahovaly některé chráněné informace (např. rodné číslo, datum narození, přesnou adresu fyzické osoby), což ale není běžné, pak by tato chráněná informace byla vyloučena z poskytnutí běžnému žadateli dle Infozákona.
2)
Ovšem člen zastupitelstva, a tedy i předseda FV, se mohou seznamovat i s těmito údaji na základě § 82 zákona o obcích (ZoOb). Pokud se však na tomto základě seznámí s uvedenými typy chráněných informací, pak je nemohou dále volně šířit (např. je nesmějí zveřejnit na internetu).
Tento postup při získání informací by probíhal procesem podle zákona o obcích (právo zastupitele na informace podle § 82 ZoOb), v kombinaci s procesními pravidly podle Infozákona (tam, kde zákon o obcích není dostatečně přesný), tzn. že po podání žádosti by v nějaké lhůtě měl obecní úřad připravit možnost informace získat, tedy buď nahlížením, nebo poskytnutím kopií.
3)
Vedle toho má finanční výbor specifické oprávnění podle § 119 ZoOb:
(2) Finanční výbor
a) provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce,
Z toho plyne, že pokud výbor jako celek se rozhodne kontrolovat určitý segment hospodaření (např. pracovní smlouvy, účetnictví (faktury, nákupy) a cestovní příkazy), pak mu starostka a obecní úřad musejí umožnit výkon této kontroly. Konkrétní podmínky této kontroly (tj. jakým způsobem se bude kontrolovat) by mělo stanovit Zastupitelstvo, pokud se tak nestalo, musejí orgány obce (úřad, rada, starosta) vycházet vstříc členům FV, kteří kontrolu provádějí, tak, aby mohli kontrolu provést. V zásadě jde o umožnění přístupu ve formě nahlížení, případně pořízení si kopií, veškerých podkladů, které se týkají kontrolovaného segmentu hospodaření. Přístup by měl být zorganizován bez zvláštního žádání, bez lhůt apod., prostě zajistit možnost „přijít se podívat a prostudovat“. FV zpravidla pověří provedením kontroly některého svého člena či členy.
Podle § 119 odst. 4 a 5 ZoOb vypracovává výbor o provedené kontrole zápis, který předloží zastupitelstvu obce. Svá zjištění z kontrolní činnosti a navrhovaná opatření uvádí kontrolní výbor právě v tomto zápisu. Informace z kontrolní činnosti jsou za splnění podmínek Infozákona (zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím), poskytnutelné (pokud není splněna některá z hmotněprávních výjimek vylučující poskytnutí konkrétní informace stanovená tímto zákonem). Zákon č. 106/1999 Sb. v ustanovení § 19 stanoví, že poskytnutí informací dle tohoto zákona není porušením povinnosti zachovávat mlčenlivost uloženou zvláštními zákony.
Závěr:
Jako člen zastupitelstva máte právo na veškeré uváděné informace. Pokud nejde o kontrolu, kterou vás pověřil FV, musí vám úřad informace poskytnout postupem podle § 82 ZoOb s využitím dalších postupu podle Infozákona.
Pokud by FV rozhodl provést kontrolu a pověřil vás jejím výkonem, platí navíc, že úřad a starostka by byli povinni umožnit „bezprostřední“ přístup k dokumentům (bez žádosti a lhůty).
Rozdíl mezi těmito postupy je však prakticky mizivý. Ve výsledku tedy jediný rozumný postup ze strany úřadu a starostky je, umožnit členovi zastupitelstva přímý přístup k požadovaným dokumentům, tj. možnost „přijít se podívat a prostudovat“, a to podle rozumné dohody v krátké lhůtě, například několika dnů, kdy se to zorganizuje.