lhůta pro novou odpověď po úspěšném odvolání

Hana Jandová

23. 4. 2015 | Počet zhlédnutí: 3284 | Počet komentářů: 3

Dne 26. ledna 2015 jsem zastupitelstvu MČ Praha 12 podala žádost o informace (její znění viz níže). Odpověď mi byla částečně odmítnuta, proti čemuž jsem se odvolala. Na odvolání z 23. února 2015 jsem dostala od magistrátu odpověd až 7. dubna 2015 (zrušení a vrácení k novému projednání městské části Praha 12). Magistrát přitom podle mě nedodržel lhůtu pro rozhodnutí o odvolání, proto jsem podala stížnost na nečinnost. Odvolání jsem podávala přes datovou schránku, přesto jsem pro rozhodnutí musela na poštu. Dělá to na mě dojem, že úřadům jde o co největší oddálení odpovědi, případně způsob, jak mi sdělit co nejméně informací. Navíc nyní ani nevím, odkdy běží úřadu nová lhůta pro odpověď. Prosím tedy o Váš názor na postup magistrátu a odůvodnění.

 

Původní dotaz:

Žádám o informace k činnosti JUDr. Jiřího Gorčíka pro MČ Praha 12 v době od ustavujícího zasedání zastupitelstva dne 27.11.2014 do doby podání této žádosti. JUDr. Gorčík byl a je stále veden jako právník v odboru kanceláře tajemníka Úřadu městské části Praha 4. Toto jeho zařazení si lze snadno ověřit na webových stránkách městské části Praha 4. Proto je přinejmenším podivné, že od začátku prosince 2014 se tento úředník radnice Prahy 4 pravidelně vyskytuje v oddělení starostky MČ Praha 12 a dokonce mu v tomto oddělení byla přidělena vlastní kancelář! Žádám o informaci, zda má uzavřenu dohodu o provedení práce či pracovní činnosti nebo jiný pracovně právní vztah, výši odměny, jaké činnosti vykonává a v jakém časovém období. Dále žádám o poskytnutí výkazu práce, na základě kterého mu byla vypočítána a vyplacena odměna z rozpočtu MČ Praha 12, dohody či smlouvy, na základě které pro MČ P12 pracuje a také výsledky jeho práce.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

26. 4. 2015

Abychom mohli postup magistrátu zhodnotit, je třeba znát skutečnosti, které jste bohužel ve svém dotazu neuvedla. Pokusíme se Vám proto nastínit způsob, jak postup magistrátu můžete sama z hlediska práva posoudit.

Kdy MČ Praha 12 Vaše odvolání předložila magistrátu?

Předpokládám, že jste odvolání podala MČ Praha 12, jelikož dle § 86 odst. 1 správního řádu se odvolání podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.

MČ Praha 12 pak dle § 16 odst. 2 InfoZákona měla 15denní lhůtu, počínající doručením Vašeho odvolání, na to, aby Vaše odvolání předložila magistrátu, které o odvolání bude rozhodovat.

Jelikož jste odvolání podávala datovou schránkou, lze mít za to, že bylo MČ Praha 12 doručeno tentýž den (23. února 2015) a lhůta k předložení Vašeho odvolání tak uběhla 10. března 2015.

Protože nadřízený orgán (magistrát) musí o odvolání rozhodnout do 15 dnů ode dne, kdy mu odvolání bylo předloženo správním orgánem, který napadené rozhodnutí vydal (§ 16 odst. 3 InfoZákona), je pro posouzení, zda magistrát o Vašem rozhodnutí rozhodnul ve lhůtě, či nikoliv, rozhodující, kdy Vaše odvolání MČ Praha 12 skutečně předložila magistrátu.

Z toho vyplývá, že pokud MČ Praha 12 předložila magistrátu Vaše odvolání až po lhůtě (po 10. březnu 2015), magistrátu by začala 15denní lhůta k rozhodnutí o odvolání běžet až ode dne, kdy mu Vaše odvolání bylo skutečně předloženo.

Tato informace (kdy došlo k předložení odvolání magistrátu) mi není známa, nemohu tedy s jistotou určit, kdy uběhla lhůta k vydání rozhodnutí o Vašem odvolání, a tedy zda magistrát o Vašem odvolání rozhodl včas, či zda byl nečinný (rozhodující tedy je, kdy došlo k předložení Vašeho odvolání).

Kdy bylo rozhodnutí o Vašem odvolání vydáno (nikoli doručeno)?

Je nezbytné rozlišovat mezi vydáním a doručením rozhodnutí. Dle § 16 odst. 3 InfoZákona je nadřízený orgán povinen o odvolání do 15 dnů rozhodnout – nikoli Vám ho v této lhůtě doručit. Proto se přesvědčte, kdy bylo rozhodnutí vydáno (což musí být v rozhodnutí uvedeno) a srovnejte tento okamžik s plynutím lhůty k vydání rozhodnutí. Pokud bylo rozhodnutí o odvolání vydáno ve lhůtě 15 dnů od předložení Vašeho odvolání magistrátu, bylo toto rozhodnutí vydáno včas. To, že Vám bylo doručeno případně až po uplynutí lhůty k vydání rozhodnutí není příkladem nečinnosti správního orgánu.

Odkdy běží MČ Praha 12 po vrácení k novému projednání lhůta pro odpověď?

Lhůta běží od okamžiku, kdy se stalo rozhodnutí o odvolání pravomocným, tedy od chvíle, kdy Vám bylo oznámeno (7. dubna 2015). Více viz § 73 a § 91 odst. 1 správního řádu.

Když odvolání podám datovou schránkou, musí mi skrze DS přijít také rozhodnutí o něm?

Podle § 19 odst. 1 a násl. správního řádu Vám rozhodnutí o odvolání skutečně mělo přijít do datové schránky. Pokud jste si však rozhodnutí doručované poštou fakticky převzala, toto rozhodnutí se považuje za doručené.

Pokud rozhodnutí o odvolání nebylo vydáno včas, je na místě stížnost na nečinnost?

Nejsem si jistý, co přesně máte na mysli stížností na nečinnost, kterou jste podala.

Jednalo se o stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace dle § 16a InfoZákona? V takovém případě nápravy nedosáhnete, jelikož stížnost dle tohoto ustanovení je určena výhradně pro nápravu situací výslovně uvedených v § 16a odst. 1 InfoZákona (přičemž řešení prodlení s rozhodnutím o odvolání zde uvedeno není).

Správně jste udělala, pokud jste podala stížnost jako podnět ve smyslu § 42 správního řádu k učinění opatření proti nečinnosti podle § 80 správního řádu.

JL

  • 29. 4. 2015
  • Praha

ve vztahu k nové lhůtě magistrát uvádí, že lhůta začíná běžet až po fyzickém vrácení spisu podřízenému orgánu - což ale může být v jeho podání i několik měsíců po vydání rozhodnutí

 

nečinnost k vydání rozhodnutí o odvolání je postižitelná až po výrazně delší době (je třeba nedříve podat nadřízenému Ministerstvu vnitra žádost o opatření proti nečinnost magistrátu a teprve po dalších 30 dnech je pak příp. možné podat správní žalobu proti nečinnosti - sop 2tis. Kč, jejíž projednání trvá u Městského soudu v Praze asi 6 měsíců)

 

záměrné porušování lhůt u InfZ (předkládání, vydání rozhodnutí, vracení spisu) je zcela běžnou (ale zcela nepostižitelnou) praxí

JL

  • 29. 4. 2015
  • Praha

ještě vyjádření Ministerstva vnitra k počítání lhůty (podle č.j. MV-110360-11/ODK-2013 ze dne 8.11.2013):

"Nadřízený orgán konstatuje, že počátek lhůty pro nové vyřízení žádosti je třeba určit ode dne vrácení správního spisu spolu s pravomocným rozhodnutím o odvolání povinného subjektu, neboť právní moc odvolacího rozhodnutí a vrácení spisu povinnému subjektu jsou nezbytnými kumulativními podmínkami, aby povinný subjekt mohl žádost znovu věcně vyřizovat (právní moc odstraňuje rušené rozhodnutí, vrácení spisu zajišťuje povinnému subjektu podklady potřebné pro nové vyřízení žádosti). (viz Furek, Adam, Rothanzl, Lukáš. Zákon o svobodném přístupu k informacím a související předpisy: komentář. 2. vydání. Praha: Linde 2012. str. 701). Z tohoto důvodu nadřízený orgán povinnému subjektu vrací nejprve spisový materiál (s rozhodnutím o odvolání) za tím účelem, aby povinný subjekt měl dostatečný prostor pro včasné posouzení a následné vyřízení žádosti, přičemž povinnému subjektu je pak "dodatečně" poslán i další stejnopis vydaného rozhodnutí opatřený doložkou právní moci. "

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy