Podle uvedeného popisu jde o střet zájmů.
Další otázka je, co z této existence střetu zájmů plyne.
Zákon č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů uvádí:
citace: |
§ 8 Oznámení o osobním zájmu
(1) Veřejný funkcionář je povinen při jednání ústavního orgánu, jiného státního orgánu, orgánu územního samosprávného celku nebo orgánu právnické osoby vzniklé ze zákona, ve kterém vystoupí v rozpravě, předloží návrh nebo je oprávněn hlasovat, oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý.
(2) Oznámení podle odstavce 1 podává příslušný veřejný funkcionář ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí k hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání. |
Zde se tedy posuzuje fakt, zda funkcionář, kterým je i člen zastupitelstva, oznámí svůj poměr k věci.
Pakliže to neudělá, stává se pachatelem přestupku. Týž zákon uvádí:
citace: |
HLAVA VII PŘESTUPKY
§ 23
(1) Přestupku se dopustí veřejný funkcionář, který
a) nepodal oznámení o osobním zájmu podle § 8, |
Za přestupek podle § 23 lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč.(§ 24)
Přestupky podle § 23 odst. 1 projednává v přenesené působnosti obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž územním obvodu má veřejný funkcionář trvalý pobyt.(§ 25)
Ze zákona o střetu zájmů však neplyne žádný postup, který by bránil vlastnímu hlasování či negoval jeho výsledek.
Na situaci se také vztahuje ustanovení zákon o obcích:
citace: |
§ 83
(2) Člen zastupitelstva obce, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v orgánech obce mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání orgánu obce, který má danou záležitost projednávat. O tom, zda existuje důvod pro vyloučení z projednávání a rozhodování této záležitosti, rozhoduje tento orgán obce. |
Podle zákona o obcích tedy existuje možnost, jak takového zastupitele z hlasování vyloučit - musí o tom rozhodnout zastupitelstvo. Takové rozhodnutí je však pouze doporučením, kterému se zastupitel může nebo nemusí podvolit.
Zároveň zákon o střetu zájmů v úvodní obecné pasáži přikazuje:
citace: |
§ 3
(1) Dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit. Osobním zájmem se pro účely tohoto zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení majetkového nebo jiného prospěchu.
(2) Veřejný funkcionář nesmí ohrozit veřejný zájem tím, že
a) využije svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu své funkce k získání majetkového nebo jiného prospěchu nebo výhody pro sebe nebo jinou osobu, |
Tato pasáž zákona však nyní nepodléhá žádné sankci, ani není stanoveno, kdo a jak ji přezkoumává.
Ze souhrnu uvedených ustanovení tedy plyne též zřetelně morální povinnost vyvarovat se takového jednání. Uvedený zastupitel by měl sdělit zastupitelstvu tento svůj poměr k věci a z vlastního rozhodnutí se jednání neúčastnit a nehlasovat.