Identifikace občanů na veřejném jednání zastupitelstva?
Libuše Kolářová
13. 7. 2015 | Počet zhlédnutí: 2684 | Počet komentářů: 1
V červnu jsem se vypravila na zasedání jihočeského krajského zastupitelstva. Poprvé se mi při té příležitosti stalo, že ode mne služba v recepci krajského úřadu žádala sdělení jména. Prý je to nové nařízení ředitele krajského úřadu. Sdělení jména jsem odmítla. Ředitele krajského úřadu jsem vyhledala, sdělil mi, že opatření učinil z bezpečnostních důvodů - na základě doporučení bezpečnostní rady státu, které obdržel hejtman Jiří Zimola. Obrátila jsem se na ministerstvo vnitra, aby zaujalo jasný postoj, zda je v souladu se zákonem o obcích, aby byl občan při návštěvě samosprávného veřejného jednání identifikován. Divné bylo už to, že jsem odpověď musela čtyřikrát urgovat, stále mi jen slibovali, že přijde druhý den. Poté přišla odpověď - viz níže, která překrucuje můj dotaz a nereaguje na část, zda by zasedání zastupitelstva nebylo neplatné, jestliže by se občané odmítli identifikovat a někdo jim pak kvůli tomu v účasti na veřejném zasedání zabránil... Ve věci této odpovědi jsem poslala tiskovému odboru urgenci a zatím čekám. Prosím o Vás názor na tuto věc - a co s návštěvníky zasedání, kteří se identifikovat nehodlají?
Reakce tiskového odboru ministerstva vnitra:
Podle zákona o obcích, platí, že zasedání zastupitelstva obce je veřejné. Stejné pravidlo platí i pro zasedání zastupitelstva kraje.
Je nutné rozlišit dvě situace týkající se osoby mající v úmyslu zúčastnit zasedání se zastupitelstva obce/kraje:
1. Požádání osoby o „sdělení svého jména“ (či podepsání prezenční listiny) v souvislosti se samotným zasedáním zastupitelstva obce/kraje za účelem zjištění, které osoby se zasedání zúčastnily.
2. Požádání osoby o „sdělení svého jména“ při vstupu do budovy, kde se zasedání zastupitelstva obce/kraje koná.
K první situaci uvádíme následující. Z právní úpravy neplyne, že by bylo v rozporu se zákonem, pokud je osoba mající v úmyslu se účastnit zasedání zastupitelstva obce či kraje požádána, aby „sdělila své jméno“. Na druhé straně však platí, že není stanovena povinnost tomuto požadavku vyhovět. Jinými slovy – nic nebrání tomu, aby osoby, které se chtějí účastnit zasedání zastupitelstva obce či kraje, byly před zahájením zasedání (případně i v jeho průběhu) požádány o sdělení jejich jména. Nevidíme důvod, proč by tomu dotyčné osoby neměly této žádosti vyhovět, nicméně lze konstatovat, že je na uvážení dotyčných osob, zda požadovaný údaj sdělí.
Situace druhá je však jiného charakteru. Prokazování totožnosti při vstupu do budovy je zcela odlišnou problematikou. Je nepochybné, že vlastník budovy má právo zjišťovat, které osoby do této budovy vchází. Tato problematika sice není upravena žádným právním předpisem, nedílně však souvisí se zákonem o ochraně osobních údajů, proto je třeba se v této souvislosti obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů. V této souvislosti zároveň odkazujeme na stanovisko tohoto úřadu - Evidence při vstupech do budov.
Uzavíráme, že požadovat sdělení jména při vstupu do budovy krajského úřadu (např. zájem na zajištění bezpečnosti v budově) a požadovat sdělení téhož údaje v souvislosti s veřejným zasedáním zastupitelstva kraje (za účelem zjištění, kdo se zasedání účastnil), jsou dva odlišné požadavky. Ze samotného textu dotazu plyne, že v uvedeném případě byla tazatelka požádána o sdělení jména za účelem zjištění, kdo vstupuje do budovy krajského úřadu – nikoli za účelem zjištění, kdo se bude účastnit veřejného zasedání zastupitelstva kraje konajícího se v budově krajského úřadu.