Základní zásadou pro publikaci jakéhokoli právního předpisu je v našem právním systému ta, že pro platnost právního předpisu je potřeba jeho řádného vyhlášení. Zároveň, s ohledem na zásadu tzv. presumpce správnosti veřejnoprávních aktů, se má každý řádně vyhlášený předpis za platný. Ve výsledku být platný nemusí (např. je nulitní, protože ho přijal orgán, který k tomu není Ústavou nebo zákonem zmocněný), ale prohlásit za neplatný ho může ex post pouze Ústavní soud.
Zjednodušeně řečeno tak platí zásada, že co je psáno, to je dáno. Závazným nařízením obce anebo obecně závaznou vyhláškou může být pouze pouze řádně publikované nařízení anebo vyhláška, a to v podobě, v jaké byla vyhlášena. Liší-li se schválená a publikovaná verze, mohou nastat dvě situace. Buď je to jen tisková chyba, v tom případě obecní úřad chybu na úřední desce opraví a vydá oznámení, v němž identifikuje jak dosavadní nesprávné, tak nové správné znění. Nebo je to chyba většího rozsahu (publikována je starší verze, nezapracovaly se pozměňovací návrhy atp.) a v tom případě je podle našeho názoru na místě, aby předkladatel návrhu na chybu upozornil radu nebo zastupitelstvo obce a předložil znovu znění, které má být platným. Na závaznost (byť chybně) publikovaného právního předpisu však do té doby rezignovat nelze.
Petr Král
Možná nebyl dotaz správně pochopen. Město publikovalo na úřední desce rozpočtovou změnu 4/2015 před zasedáním ZM. Den před termínem zasedání jí stáhlo. Zastupitelé dostali včas do podkladů pro rozhodnutí zásadně odlišný materiál se stejným názvem. Přijali usnesení: ZM 6/039/2015 Zastupitelstvo města schvaluje změnu rozpočtu města xxx – rozpočtové opatření č. 4/2015 – v předloženém znění. Žádné rozpočtové opatření není zveřejněno jako příloha. Možná MU po nějaké době zveřejní rozpočtové opatření shodné s tím, co bylo v podkladech zastupitelů. Co si však má občan myslet v současné době, kdy zná jen to opatření před časem vyvěšení na úřední desce?