pravidelné zasílání knihy došlých faktur

Krainová

25. 1. 2016 | Počet zhlédnutí: 1579 | Počet komentářů: 1

Mám právo požadovat po účetní obecního úřadu pravidelné zasílání měsíčně příkladně knihy došlých faktur či pokladní knihy?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

26. 1. 2016

Ano, novela Infozákona umožnila i takovýto způsob získávání informací. Požádáte tedy obec o poskytování knihy došlých faktur, a to buď dálkovým přístupem (obec by ji zveřejnila na určité adrese a pravidelně aktualizovala), anebo zasíláním e-mailem, pokud první řešení není možné.

Vzniká však otázka rozsahu poskytnutí informací, protože kniha došlých faktur může obsahovat i chráněné osobní údaje. Je pak dost složitou otázkou, zda se kniha v účetnictví vede tak, že případné chráněné osobní údaje z ní lze snadno vypustit (například jde o určitý sloupec databáze, který se před poskytnutím vymaže). Pokud však například v popisu předmětu faktury se často objevují osobní údaje (např. data narození fakturujících fyzických osob), pak je to organizační administrativní problém – povinný subjekt by měl především takovou praxi změnit a do předmětu faktury takové údaje nevpisovat. Před poskytnutím by měl tyto údaje vymazat, resp. nahradit znaky „XXX“.

Pokud tedy povinný subjekt knihu faktur poskytne s určitým omezením, vydá k tomu rozhodnutí pouze na začátku, ale při dalších aktualizacích nebo dalším (měsíčním) zasílání by už rozhodnutí nevydával, pouze by prováděl již v prvním rozhodnutí uvedenou anonymizaci.

Žádost

V žádosti o poskytnutí knihy faktur je tedy třeba uvést, že žádáte podle § 4a odst. 2 písm. f) o poskytnutí formou umožnění dálkového přístupu, anebo zasíláním e-mailem jednou měsíčně.

Úhrada nákladů

Není vyloučeno, že povinný subjekt zavede v Sazebníku též poplatek za pravidelné zaslání e-mailem, a to proto, že opakované zasílání představuje řádově odlišný postup od jednorázového, kde lze náklady zanedbat. Zatím k této věci není žádná metodika, ale lze předpokládat, že vzhledem ke znění § 17 odst. 1 Infozákona „Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s …odesláním informací žadateli.“ Odeslání v tomto případě představuje především pracovní čas pracovnice – účetní. Považoval bych za legitimní požadovat například 100 Kč za rok takového zasílání.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy