pravdivost poskytnuté informace

Sokol

20. 1. 2016 | Počet zhlédnutí: 1778 | Počet komentářů: 1

Během několika měsíců jsem několikrát položil povinnému subjektu v podstatě stejnou otázku. Jednou ji odložil s tím, že se netýká jeho působnosti, podruhé sdělil, že požadované informace se v jeho archívu nenacházejí apod.. Podal jsem stížnost a nadřízený orgán postup potvrdil a opakovaně sděluje, že není v jeho kompetenci zjišťovat pravdivost poskytnutých informací.Navíc mi povinný subjekt poskytuje informace i s měsíčním zpoždění a nadřízený orgán jeho postup potvrzuje s odvoláním na odbornou literaturu (Furek - Rothanzl). Došlo i k tomu, že nadřízený orgán vydal příkaz, aby byla informace poskytnuta; povinný subjekt však nereaguje.

 

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

21. 1. 2016

Dotaz je nepřehledný a nekonkrétně formulovaný, spojuje několik velmi odlišných situací. 

Není jasné, kterou poskytnutou informaci označujete za nepravdivou. Zdá se, že jde nikoli o požadovanou informaci, ale o část odůvodnění rozhodnutí o odmítnutí žádosti (že požadovaná informace neexistuje). K této údajně nepravdivé informaci se však nelze vztahovat tak, jakoby šlo o informaci, požadovanou v žádosti. Jde o součást rozhodnutí o odmítnutí (části?) žádosti, proti kterému, je-li nezákonné, je třeba bránit se odvoláním. Zároveň je třeba předložit nějaké důkazy či doklady o tom, proč je tvrzení v odůvodnění rozhodnutí nesprávné.

Naopak v případě tvrzené nepravdivosti poskytnuté informace je třeba rozlišit, zda jde o informaci skutečně existující v nepravdivé podobě (např. obsahuje nesprávné – chybné údaje), anebo nepravdivostí se míní neúplnost, tedy neposkytnutí části požadovaných informací. V prvním případě je to v pořádku (informace, byť chybná, existuje a takto byla poskytnuta), v druhém případě jde o částečné neposkytnutí – nečinnost, proti kterému je třeba bránit se postupem podle § 16a odst. 1 písm. c) Infozákona.

Proti „měsíčnímu zpoždění“ je třeba bránit se stížností proti nečinnosti podle § 16a odst. 1 písm. a) InfZ. Není jasné, co myslí tím, že „nadřízený orgán jeho postup potvrzuje“ – nejspíše nepotvrzuje porušení lhůty, ale to, že i po lhůtě byla ve výsledku informace poskytnuta.

Nadřízený orgán nemá kompetenci nařídit vlastní poskytnutí informace, ale jen vyřízení žádosti. Takové nařízení je exekučně vymahatelné. Pokud na ně povinný subjekt nereaguje, může jeho činnost vynutit exekutor.

 

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy