Dodržování § 82 zák. o obcích.

Otakar Janata

26. 3. 2013 | Počet zhlédnutí: 1642 | Počet komentářů: 1

V říjnu minulého roku dostala naše obec od NKÚ pokutu za to, že při výběrovém řízení na zpracovatele žádosti o dotaci na výstavbu mateřské školky vybrala nabídku o milion Kč dražší než byla nejnižší. 
V roli opozičního zastupitele jsem podle § 82 písm. c) zákona o obcích požádal obec písemně o nahlédnutí do všech nabídek. Od obce jsem dostal odpověď, že nabídky nearchivují. Stejně jsem dopadl při dalších 2 jiných žádostech dle stejného paragrafu. 

Podal jsem si stížnost na Krajský úřad (dále jen KÚ). Po téměř 2 měsících jsem dostal odpověď od Odboru interního auditu a stížností. Z dopisu s krátkým obsahem jsem se dozvěděl, že KÚ není kompetentní k řešení této záležitosti s odkazem na § 124 zákona o obcích a celou věc předává Ministerstvu vnitra, Odboru dozoru a kontroly veř. správy (dále jen MV). 

Včera jsem od MV dostal "na vědomí", že MV není příslušné k jednání v této věci a věc vrací k vyřízení zpět na KÚ. Pro upřesnění cituji část obsahu z dopisu z MV: "Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí z 19.2.2013, č.j.Aps 5/2012 uvedl, že poskytování informací podle § 82 zák. o obcích je v tomto zákoně upraveno velmi lakonicky. Zákon o obcích neobsahuje žádná ustanovení týkající se procesu vyřizování žádosti zastupitele obce o informaci, možnosti opravných prostředků ani prostředků ochrany proti nečinnosti. A proto Nejvyšší správní soud přisvědčil stěžovateli, že pro poskytování informací podle § 82 zák. o obcích je potřeba použít informační zákon. 
Z výše uvedeného textu judikatury NSS vyplývá, že MV není příslušné k jednání ve věci, jelikož KÚ měl s podáním podatele nakládat jako se stížností proti nečinnosti povinného subjektu, jíž je obec". 

Moje otázka: Není to vše pouze přehazování "horkého bramboru" z KÚ na MV a zpět a výsledek bude ten, že obec si s opozičním zastupitelem může dělat co se mu zlíbí, protože v zákoně o obcích nejsou v případě jeho nedodržování žádné sankce?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

27. 3. 2013

Ač jde o přehazování, v tomto případě je zde relativně nový názor Nejvyššího správního soudu, že při žádání zastupitele podle obecního zákona se dále navazuje využitím opravných prostředků podle InfZ. 
Nyní tedy musíte zjistit, kdy KrÚ dostal věc vrácenou z MV a od toho okamžiku počítat lhůtu pro vyřízení stížnosti ve smyslu § 16a InfZ. Můžete na KrÚ též zavolat a probrat s příslušným pracovníkem tuto situaci a ujistit se, že nyní budou postupovat podle uvedeného rozsudku NSS

Pokud do 15 dnů od vrácení spisu na KrÚ tento nevydá rozhodnutí o stížnosti, budete muset podat žalobu proti nečinnosti. 
Problémem může být, že jak uvádíte, jste "podal stížnost na krajský úřad". Takový proces není příliš jasný. Stížnost dle InfZ se podává u povinného subjektu. Ve vašem případě by ale dle mého názoru Krajský úřad měl brát vaši stížnost jako stížnost dle § 16a InfZ, kterou měl původně postoupit obci k vyřízení. Ta, pokud by nevyhověla, by ji měla předat na KrÚ se spisovou dokumentací. 
Vrácení z MV tedy dle mého soudu vrací situaci právě do okamžiku, kdy KrÚ má stížnost postoupit na obec s poučením, že obec ji má buď vyřídit, anebo ji se spisem předat na KrÚ k vyřízení. 
Trochu krkolomné, ale zřetelné.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy