Participace mladých lidí na komunálním dění

Henryk

8. 12. 2022 | Počet zhlédnutí: 435 | Počet komentářů: 1

Vážení,

jmenuji se Henryk Josef Tietjen, je mi 19 let a jsem zastupitelem městské části Praha 5. Jako místopředseda Výboru pro otevřenou radnici a jeden z nejmladších zastupitelů v celé České republice chci radnici otevřít mladým lidem, za tímto účelem bych chtěl změnit Jednací řád, aby mohli s interpelací vystoupit i lidé mladší 18 let a založit platformu Studentské zastupitelstvo.

Když jsem na 1. zasedání Výboru zmínil jako argument pro zrušení věkové hranice možnosti interpelace Úmluvu o právech dítěte čl. 12 ods. 1), namítl mi na to člen legislativního odboru, že to nelze vztahovat k tomuto. Tento argument mě nepřišel na místě, tak jsem se ze zoufalství ještě téhož večera podíval, za jakých podmínek lze znění zákona napadnout u Ústavního soudu - chcěl jsem, aby o možnostech interpretace této Úmluvy rozhodly nezávislé soudy, zjistil jsem však, že podmínky jsou stanoveny tak, že znění zákona/Jednacího řádu takto nelze napadnout. Chtěl bych se tedy, prosím, zeptat, jak by se nutnost zrušení věkové hranice možnosti interpelace dala jinak dokázat?

Dále bych rád založil platformu Studentské zastupitelstvo, kde by lidé ve věku 13 až 24 let měli možnost vyjádřit své názory na lokální dění a formou stanoviska ho předat Zastupitelstvu MČ Praha 5. Jednak by mě zajímalo, jestli i toto by se dalo nějak právně odargumentovat? Jednak jakou právní formu by něco podobného mohlo mít? Jednak co všechno by mohlo spadat do jejich kompetence (mám tu doprava, školství, územní rozvoj, bezpečnost, sport, sociální otázka, otevřená radnice, IT, veřejný prostor, životní prostředí, finance, organizace akcí, sprostředkování komunikace radnice s mladými lidmi, pomoc při informování veřejnosti), myslíte si, že by mohlo pro mladé lidi výše uvedeného věku být zajímavé k řešení ještě něco? Více o představě Studentského zastupitelstva v přiloženém dokumentu.

Předem děkuji

S pozdravem a díky za to, co děláte

Henryk

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

11. 12. 2022

A) Záměr radnici otevřít mladým lidem je jistě dobrý. Zákon o hl. m. Praze nezakazuje, aby na zastupitelstvu mohl vystoupit někdo mimo podmínky uvedené v § 7. Zastupitelstvo si ve svém jednacím řádu může cokoliv takového stanovit, např. i s odkazem na Úmluvu o právech dítěte. Z právního hlediska by tedy bylo možné postupovat například takto:

1) vyjednávací cestou přesvědčit příslušné orgány MČ ke změně jednacího řádu tak, že vedle dosavadních formulací by také zavazoval zastupitelstvo, ve smyslu Úmluvy, umožnit „dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají“. O otázce, zda v daném případě jde o dítě, které je schopno  formulovat své vlastní názory, a zda  jde záležitost, která se jej dotýká by zastupitelstvo hlasovalo, nikoli však již o otázce, zda může vystoupit. Například by tedy bylo vystaveno otázce, zda zástupce studentské iniciativy je takto způsobilý a zda jde o věc, která se jej týká. Oproti současnému stavu, kdy tak zastupitelstvo v jednotlivém případě může postupovat, by to znamenalo trvalejší uvědomění zastupitelstva, že to může být standardní postup, a také procesně o jeden krůček prohloubenější možnost takového vystoupení.

2) „zrežírovat“ situaci, kdy se takové „dítě“ bude s patřičnou argumentací domáhat vystoupení a nebude mu umožněno vystoupit, zadokumentovat to a žalobou u správního soudu se s odpovídající argumentací domáhat, aby soud zakázal zastupitelstvu takto postupovat, resp. aby jinak ochránil jeho právo podle Úmluvy. To je však poněkud konfliktní cesta, byť by do věci vnesla nejvíce světla. Napadnout zákon Ústavního soudu není dobrá cesta, protože – jak uvádím výše – existuje ústavně konformní cesta, jak takové právo umožnit, a proto není třeba zákon měnit.

B) Založit platformu Studentské zastupitelstvo bych doporučil pro začátek pojmout méně formalisticky, než podle přiloženého statutu. Právní formou by mohla být komise rady. Případně by mohlo jít o spolek, s nímž by radnice uzavřela smlouvu nebo méně závazné memorandum, v němž by se pár námětů ze statutu mohlo promítnout. Např. radnice Prahy 6 má memorandum o spolupráci se spolky. Taková dohoda by mohla koncipovat pravidelná setkání s představiteli radnice, publikační prostor v radničním periodiku, možnost vyjadřovat se za hlediska svých zájmů k významným rozhodnutím atd.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy