Odmítnutí podání informace z důvodu z důvodu vytíženosti úředníků

Karel Tomek

25. 4. 2016 | Počet zhlédnutí: 1695 | Počet komentářů: 1

Jako jeden z důvodů pro odmítnutí žádosti o informace úřad uvedl že:

"Jestliže zaměstnavatel (dle zákona č. 312/2002 Sb. o úřednících samosprávných celků) pro výkon svých činností zaměstnává takový počet zaměstnanců, které plně vytíží svěřenou agendou co do rozsahu i času, pak je zřejmé, že vyhledávání informací, které jsou určeny předběžně 4,5h zpracováním (vyhledáváním), nejsou agendou (výkonem práce), jež je obsahem pracovní smlouvy pro zaměstnance odboru, a tedy jde o mimořádné úkony, kdy povinnému subjektu vzniká újma v podobě prostoje (nezaviněného), neboť nemůže zaměstnanci přidělovat práci dle smlouvy a zákona (agendových), neboť vyřizuje předmětnou žádost.

Běžné poskytnutí informace by v individuálním případě nemělo nemělo trvat déle než 15 min (ať již nahlédnutím do elektronicky vedené databáze) nebo do listinných dokumentů. "

Může úřad odmítnout poskytnout informaci z výše uvedeného důvodu?

 

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

27. 4. 2016

Úřad z uvedeného důvodu nemůže odmítnout žádost o informace.

Ústavní právo na informace provedené Infozákonem (č. 106/1999 Sb.) lze omezit jedině z důvodů, které tento zákon (potažmo jiné zákony) stanoví. Mezi tyto důvody patří např. ochrana osobních údajů, ochrana utajovaných informací, ochrana obchodního tajemství a další (tyto důvody jsou vyjmenované v § 7 až 11 InfZ).

Důvod, že jsou úředníci úřadu plně zaneprázdněni jinými úkoly a že pokud by se měli zabývat Vaší žádostí o informace, tak by se jednalo o prostoje (neboť by zaměstnavatel nemohl úředníkovi přidělovat práci v rámci sjednaného druhu práce) není v Infozákoně uveden jako důvod pro odepření informace, a tudíž se ho úřad nemůže dovolávat.

Vyřizovat žádosti o informace je zákonnou povinností úřadu a je tedy zcela jeho problém, jak tento svůj úkol personálně zabezpečí. V žádném případě se nemůže dovolávat svého pochybení (nezajištění pracovníků - což se zdá spíše jako zástupný důvod pro odepření informace) vůči žadateli. 

Pokud nebylo odmítnutí žádosti odůvodněno také jinými zákonnými důvody, pak doporučujeme podat proti rozhodnutí úřadu odvolání (podle § 83 správního řádu je třeba podat odvolání prostřednictvím orgánu - úřadu, který rozhodnutí vydal do 15 dnů od oznámení - doručení rozhodnutí, jímž žádost odmítl). - V případě, že by tato lhůta již uplynula, pak doporučujeme podat znovu totožnou žádost.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy