Jak plyne z přiložené Výzvy KHS, nepožádala vás o úhradu správního poplatku, ale o úhradu nákladů spojených s poskytnutím informace podle § 17 Infozákona. Pokud povinný subjekt s poskytnutím informace má náklady, je oprávněný požadovat jejich úhradu, ovšem jen za určitých okolností, které v daném případě spíše nenastaly.
Jelikož jste požádali o poskytnutí v elektronické podobě, KHS požaduje neoprávněně úhradu za kopie. KHS byla povinna poskytnout infroamci elektronicky, s čímž nevznikají žádné náklady na kopie.
§ 4a odst. 1 InfZ: „Je-li informace poskytována na základě žádosti, poskytuje se ve formátech a jazycích podle obsahu žádosti o poskytnutí informace“
Dále nelze požadovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání za každý i minimální čas vyhledání („každou započatou hodinu práce“). Mimořádně rozsáhlé vyhledávání logicky začíná až od určitého času, závislého na velikosti a poměrech povinného subjektu. U povinného subjektu typu KHS lze hranici mimořádně rozsáhlého vyhledávání odhadnout na cca 1 hodinu. Teprve delší čas vyhledávání by pak snad bylo oprávněné zpoplatnit. Je zřejmé, že vyhledání požadovaného dokumentu nemůže při správně vedené spisové službě a evidenci trvat tak dlouho. Požadavek na úhradu za vyhledávání je tedy protizákonný.
Další postup:
Je třeba podat stížnost proti výši úhrady podle § 16a odst. 1 písm. d) InfZ. Stížnost můžete podat do 30 dnů od doručení výzvy k úhradě nákladů.
Výši úhrady napadněte na základě výše uvedených argumentů. Stížnost se podává u dožádaného povinného subjektu (KHS). Pokud jí nevyhoví (v tomto případě by měl snížit úhradu, dle okolností až na nulu), je povinen ji do 7 dnů předat nadřízenému orgánu. Ten by měl o stížnosti rozhodnout do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.
Pokud informaci potřebujete ihned, je možné neoprávněně požadovanou úhradu zaplatit, informaci obdržet a následně výši úhrady napadnout občanskoprávní žalobou, požadující vrácení bezdůvodného obohacení. Lze odhadnout, že takový postup by měl vysokou šanci na úspěch.