V takové situaci lze bohužel pouze protestovat v politické rovině a vést veřejnou kritiku takového postupu.
Zastupitelé tedy mohou starostu především odvolat.
Zákon o obcích nijak neupravuje předávání podkladů k programu jednání zastupitelstva jeho členům. Jediná "zaručená" jistota tedy je zveřejnění programu 7 dní před konáním.
Podrobnosti by měl upravit jednací řád, ve kterém lze doporučit právě i termíny pro předání podkladů, případně jejich zveřejnění. Ovšem ani jednací řád neznamená právní vymahatelnost, pokud lhůta pro předání podkladů není dodržena. Porušení jednacího řádu v takovém případě neznamená možnost zpochybnit platnost projednání bodu programu a přijetí usnesení.
Pokud jde o rozpočtové provizorium, to bohužel nelze považovat za samotný rozpočet. Zákon č. 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů ukládá zveřejnit plný (kompletní) rozpočet na webu 15 dní předem, čímž jej lze považovat i za doručený členům zastupitelstva. Porušení této povinnosti je správním deliktem, za který může krajský úřad obci uložit pokutu až do 1 mil. Kč.
Ovšem tuto povinnost nelze vztáhnout na rozpočtové provizorium. Lze jen konstatovat, že i v případě rozpočtového provizoria by se měl dodržet stejný postup jako u rozpočtu.