Mimořádně rozsáhlé vyhledávání způsobené porušováním dobré správy

Ivan

16. 7. 2019 | Počet zhlédnutí: 1010 | Počet komentářů: 1

Jak se judikatura a nyní diskutované návrhy novelizací zákona vypořádávají s tím, pokud "informace neexistuje" anebo je k jejímu poskytnutí třeba "mimořádně rozsáhlé vyhledávání" jen proto, že povinný subjekt porušuje principy dobré správy? Například zapírá existenci dokumentů či evidence, které by ke své řádné a efektivní činnosti nutně musel mít, anebo mu vyhledávání informaci údajně trvá zjevně nepřiměřenou dobu?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

24. 7. 2019

Pokud informaci povinný subjekt musí mít, protože to plyne buď přímo z právního předpisu či jinak stanovené jeho povinnosti, anebo je zjevné, že je taková informace nezbytná pro plnění jeho úkolů, pak taková informace nemůže být označena za neexistující, byť fakticky – v rámci porušování principů dobré správy (či lidově „bordelu“) - ji povinný subjekt nemá. V takovém případě je povinen informace  na základě žádosti (jíž byl upozorněn na to, že v dané věci zůstal v nečinnosti) neprodleně na své náklady vytvořit a žadateli poskytnout. Toto vyjádřily rozsudky NSS 1 As 141-2011-67 a navazující 1 As 59-2013-56.

Pokud jde o zapírání informací, může mít podobu odmítnutí žádosti pro neexistenci informace. Pokud žadatel má důkazy, že informace existuje, podá odvolání proti rozhodnutí, v němž uvede argumenty.

Pokud povinný subjekt požaduje úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání za dobu, která je zjevně nepřiměřená, podá žadatel stížnost proti výši úhrady a uvede argumenty.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy