Mapa stožárů obecního veřejného osvětlení jako obchodní tajemství?

Ivan

9. 10. 2018 | Počet zhlédnutí: 3026 | Počet komentářů: 1

Doposud jsem se domníval, že pražská městská společnost Technologie hlavního města Prahy a.s., jejímž hlavním posláním prozatím je správa a údržba veřejného osvětlení (a do budoucna má být provozovatelem projektů Smart Prague), se chová naprosto nekomunikativně a netransparentně jen proto, že na kvalifikovanější a vstřícnější přístup odborně a technologicky nestačí. Z téhož důvodu je například formulář pro hlášení poruch veřejného osvětlení zastaralý, těžkopádný a nedomyšlený, data evidentně nejsou nijak inteligentně automaticky zpracovávána a ohlašovatelům závad VO ani veřejnosti není dávána žádná konkrétní zpětná vazba o prověření a odstranění nahlášených poruch a THMP není schopna ani ochotna konstruktivně reagovat na jakékoliv návrhy na zlepšení.

Pokud by polohy světelných míst veřejného osvětlení (s jejich identikačními čísly, popřípadě  s dalšími daty např. o typu svítidla a nosného zařízení) byly dostupné jako open data, bylo by možné vytvářet aplikace, s jejichž pomocí by bylo možné snadno a přesně hlásit poruchy a závady a snadno by pak taková hlášení bylo možno operativně a efektivně zpracovávat i sledovat - jak v rámci příslušné servisní organizace, tak v rámci veřejné kontroly. Totéž platí pro řadu dalších zařízení sloužících veřejnosti: laviček, odpadkových košů, zastávkových sloupků atd. V ideálním případě by se hlášení závady mohlo vteřinu po ohlášení objevit na tabletu příslušného místra údržby, dispečera nebo přímo servisní čety a jednoduchý či složitější algoritmus by mohl operativně sestavovat optimální údržbové trasy a řešit navazující logistiku, takže by banální opravy nemusely trvat několik měsíců a nebylo by je třeba opakovaně několikrát urgovat, jako je tomu nyní. Okamžité zpětné zprávy by pomohly rovněž velmi rychle a snadno odhalit falešně vykazované opravy atd.

Nyní jsem se ovšem na stránkách THMP dočetl (http://https://www.thmp.cz/attachments/article/33/Rozhodnut%C3%AD%20o%20%C4%8D%C3%A1ste%C4%8Dn%C3%A9m%20odm%C3%ADtnut%C3%AD%20%C5%BE%C3%A1dosti_an..pdf), že město Praha své správní a servisní organizaci výslovně zakázalo mapu světlených míst zveřejňovat a snaží se z nich dělat jakousi svoji "konkurenční výhodu" a "obchodní tajemství". Mně tedy připadá absurdní tímto způsobem na úkor veřejného zájmu a na úkor kvality veřejných služeb kšeftařit s informacemi o obecních veřejně prospěšných zařízeních. Dvojnásob absurdní je to za situace, kdy město před časem zrušilo veřejnou soutěž na správu a údržbu veřejného osvětlení a zadalo tuto zakázku in-house své vlastní firmě, čímž tuto činnost vyjmulo z konkurenčního prostředí. (Podotýkám, že nejsem autorem oné žádosti o informaci, ale již delší dobu jsem se chystal nějakou podobnou poslat.)

Dokázali byste poskytnout nějakou účinnou právní podporu lidem, kteří by chtěli z takovýchto obcí údaje o obecních zařízení a o jejich údržbě vydolovat a vynutit si jejich zveřejnění? Popřípadě iniciovat změny legislativy, které by obcím takovouto sabotáž veřejného zájmu znemožnily?

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

20. 10. 2018

Odmítnutí žádosti je zjevně nesprávné. Povinný subjekt chybně uvádí existenci znaku „konkurenční významnosti“, když ve skutečnosti v Praze v segmentu veřejného osvětlení žádné konkurenční prostředí neexistuje a poskytovat jej může z mnoha důvodů jen hl. město Praha.

Pokud jde o radu těm, kteří by takové informace požadovali, lze toliko doporučit postup podle Infozákona s tím, že proti odmítnutí, které je nesprávně odůvodněno neexistujícím obchodním tajemstvím, podá opravný prostředek.

Problém popsané situace však spočívá dle mého soudu také ve formulaci dotazu. Pokud žadatel požaduje „mapu s vyznačením jím spravovaného veřejného osvětleni na území hlavního města Prahy“, a nikoli například jen „polohy světelných míst veřejného osvětlení“, pak je skoro jisté, že takto identifikovaná informace bude těžko poskytnutá. Pokud by povinný subjekt upustil od názoru, že jde o obchodní tajemství, vyvstalo by mnoho dalších otázek, případně včetně bezpečnostních. Z dotazu není jasné, zda se požaduje pouze mapa viditelných stožárů osvětlení s jejich čísly, anebo také mapa dalších zařízení, které s osvětlením souvisejí, zejména rozvodů a dalších elektrotechnických zařízení.

Je však na povinném subjektu, by v takovém případě formou výzvy podle § 14 odst. 5 písm. b) žadatele vyzval k upřesnění.

Ivan

  • 21. 10. 2018

V daném případě mám dojem, že kdosi z vedení města vnímá síť lokalizovaných označených bodů v terénu jako jistý kapitál, který by se dal zpeněžit, protože tak, jak je užitečný Integrovanému záchrannému systému, může být užitečný pro řadu jiných činností v terénu - různými zásilkovými, navigačními či asistenčními službami počínaje a geocachingem a podobnými hrami nebo soukromými schůzkami v parku konče. Městu jako vlastníku tohoto systému může být přičítána povinnost tuto hodnotu maximálně ekonomicky zužitkovat - tedy doufat, že by se tato databáze (resp. práva k ní) možná někdy někomu dala i prodávat. Zde s právem na informace rovněž může kolidovat autorské právo k databázi.

Ovšem klíčová otázka je, jestli takové druhotné podnikání s identifikačními a lokalizačními údaji smí být na úkor obyvatel města a na úkor kvality a efektivity služby, k jejímuž plnění bylo číslování primárně zřízeno, na úkor veřejné kontroly této služby a na úkor rozvoje občanských i komerčních iniciativ, které by kvalitě této veřejné služby mohly přispívat - zejména za situace kdy štítky s čísly jsou mnohdy zašlé, nečitelné, otrhané nebo fyzicky nepřístupné, takže pouze zveřejněná mapa může umožnit, aby tato čísla bylo vždy možné použít k hlášení závad a tato hlášení tak mohla být přesná a efektivně a automatizovaně zpracovatelná. Otázka také je, jestli by občané města jakožto de facto podílníci majetku města neměli mít jisté právo i na zmíněné vedlejší užitky, tedy právo využívat těch čísel k podrobné geografické lokalizaci v rámci svého osobního života, podnikání atd.

Co se týče opravných prostředků - ve zveřejněné verzi rozhodnutí jsou bůhvíproč začerněné podpisy a data, nicméně zdá se, že druhým podepsaným je místopředseda představenstva. Tedy je dost možné, že prvním podepsaným je předseda představenstva, který je zároveň i ředitelem. V rozhodnutí je uvedeno, že o odvolání proti rozhodnutí rozhoduje představenstvo, To je podle obchodního rejstříku pětičlenné, nicméně v obchodním rejstříku má uvedné pouze tři členy - kromě zmíněných dvou uvedených pánů ještě jeden pán, který býval vedoucím kanceláře radního Dolínka. V podstatě by o odvolání rozhodovali titíž pánové, kteří rozhodnutí vydali. Takže je předem téměř jisté, že by se občan musel práva na informaci domáhat soudně. A to už si málokterý občan bez kvalifikované právnické opory troufne, protože to již vyžaduje značnou odbornost, zkušenost i nějakou finanční investici. Ledaže by se toho chopil nějaký právník či nějaké sdružení, kteří si prosazování otevřenosti a efektivity veřejné správy zvolili za svůj cíl.

V daném případě by bylo vhodné prosadit rovněž drobnou novelu zákona o obcích, popřípadě zákona o základních registrech, a stanovit povinnost, aby tento druh dat byl zveřejňován prostřednictvím Národního katalogu otevřených dat, popřípadě navazujících informačních rozhraní veřejné správy. Tím by se předešlo nekonečným diskusím o tom, jestli umístění lamp či rozvodných skříní, semaforů, dopravních značek, laviček, dětských hřišť, zastávek, přístřešků anebo bodů záchrany může být považováno za obchodní nebo bezpečnostní tajemství, a za jakých podmínek.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy