Mapa stožárů obecního veřejného osvětlení jako obchodní tajemství?
Ivan
9. 10. 2018 | Počet zhlédnutí: 3026 | Počet komentářů: 1
Doposud jsem se domníval, že pražská městská společnost Technologie hlavního města Prahy a.s., jejímž hlavním posláním prozatím je správa a údržba veřejného osvětlení (a do budoucna má být provozovatelem projektů Smart Prague), se chová naprosto nekomunikativně a netransparentně jen proto, že na kvalifikovanější a vstřícnější přístup odborně a technologicky nestačí. Z téhož důvodu je například formulář pro hlášení poruch veřejného osvětlení zastaralý, těžkopádný a nedomyšlený, data evidentně nejsou nijak inteligentně automaticky zpracovávána a ohlašovatelům závad VO ani veřejnosti není dávána žádná konkrétní zpětná vazba o prověření a odstranění nahlášených poruch a THMP není schopna ani ochotna konstruktivně reagovat na jakékoliv návrhy na zlepšení.
Pokud by polohy světelných míst veřejného osvětlení (s jejich identikačními čísly, popřípadě s dalšími daty např. o typu svítidla a nosného zařízení) byly dostupné jako open data, bylo by možné vytvářet aplikace, s jejichž pomocí by bylo možné snadno a přesně hlásit poruchy a závady a snadno by pak taková hlášení bylo možno operativně a efektivně zpracovávat i sledovat - jak v rámci příslušné servisní organizace, tak v rámci veřejné kontroly. Totéž platí pro řadu dalších zařízení sloužících veřejnosti: laviček, odpadkových košů, zastávkových sloupků atd. V ideálním případě by se hlášení závady mohlo vteřinu po ohlášení objevit na tabletu příslušného místra údržby, dispečera nebo přímo servisní čety a jednoduchý či složitější algoritmus by mohl operativně sestavovat optimální údržbové trasy a řešit navazující logistiku, takže by banální opravy nemusely trvat několik měsíců a nebylo by je třeba opakovaně několikrát urgovat, jako je tomu nyní. Okamžité zpětné zprávy by pomohly rovněž velmi rychle a snadno odhalit falešně vykazované opravy atd.
Nyní jsem se ovšem na stránkách THMP dočetl (http://https://www.thmp.cz/attachments/article/33/Rozhodnut%C3%AD%20o%20%C4%8D%C3%A1ste%C4%8Dn%C3%A9m%20odm%C3%ADtnut%C3%AD%20%C5%BE%C3%A1dosti_an..pdf), že město Praha své správní a servisní organizaci výslovně zakázalo mapu světlených míst zveřejňovat a snaží se z nich dělat jakousi svoji "konkurenční výhodu" a "obchodní tajemství". Mně tedy připadá absurdní tímto způsobem na úkor veřejného zájmu a na úkor kvality veřejných služeb kšeftařit s informacemi o obecních veřejně prospěšných zařízeních. Dvojnásob absurdní je to za situace, kdy město před časem zrušilo veřejnou soutěž na správu a údržbu veřejného osvětlení a zadalo tuto zakázku in-house své vlastní firmě, čímž tuto činnost vyjmulo z konkurenčního prostředí. (Podotýkám, že nejsem autorem oné žádosti o informaci, ale již delší dobu jsem se chystal nějakou podobnou poslat.)
Dokázali byste poskytnout nějakou účinnou právní podporu lidem, kteří by chtěli z takovýchto obcí údaje o obecních zařízení a o jejich údržbě vydolovat a vynutit si jejich zveřejnění? Popřípadě iniciovat změny legislativy, které by obcím takovouto sabotáž veřejného zájmu znemožnily?
Ivan
V daném případě mám dojem, že kdosi z vedení města vnímá síť lokalizovaných označených bodů v terénu jako jistý kapitál, který by se dal zpeněžit, protože tak, jak je užitečný Integrovanému záchrannému systému, může být užitečný pro řadu jiných činností v terénu - různými zásilkovými, navigačními či asistenčními službami počínaje a geocachingem a podobnými hrami nebo soukromými schůzkami v parku konče. Městu jako vlastníku tohoto systému může být přičítána povinnost tuto hodnotu maximálně ekonomicky zužitkovat - tedy doufat, že by se tato databáze (resp. práva k ní) možná někdy někomu dala i prodávat. Zde s právem na informace rovněž může kolidovat autorské právo k databázi.
Ovšem klíčová otázka je, jestli takové druhotné podnikání s identifikačními a lokalizačními údaji smí být na úkor obyvatel města a na úkor kvality a efektivity služby, k jejímuž plnění bylo číslování primárně zřízeno, na úkor veřejné kontroly této služby a na úkor rozvoje občanských i komerčních iniciativ, které by kvalitě této veřejné služby mohly přispívat - zejména za situace kdy štítky s čísly jsou mnohdy zašlé, nečitelné, otrhané nebo fyzicky nepřístupné, takže pouze zveřejněná mapa může umožnit, aby tato čísla bylo vždy možné použít k hlášení závad a tato hlášení tak mohla být přesná a efektivně a automatizovaně zpracovatelná. Otázka také je, jestli by občané města jakožto de facto podílníci majetku města neměli mít jisté právo i na zmíněné vedlejší užitky, tedy právo využívat těch čísel k podrobné geografické lokalizaci v rámci svého osobního života, podnikání atd.
Co se týče opravných prostředků - ve zveřejněné verzi rozhodnutí jsou bůhvíproč začerněné podpisy a data, nicméně zdá se, že druhým podepsaným je místopředseda představenstva. Tedy je dost možné, že prvním podepsaným je předseda představenstva, který je zároveň i ředitelem. V rozhodnutí je uvedeno, že o odvolání proti rozhodnutí rozhoduje představenstvo, To je podle obchodního rejstříku pětičlenné, nicméně v obchodním rejstříku má uvedné pouze tři členy - kromě zmíněných dvou uvedených pánů ještě jeden pán, který býval vedoucím kanceláře radního Dolínka. V podstatě by o odvolání rozhodovali titíž pánové, kteří rozhodnutí vydali. Takže je předem téměř jisté, že by se občan musel práva na informaci domáhat soudně. A to už si málokterý občan bez kvalifikované právnické opory troufne, protože to již vyžaduje značnou odbornost, zkušenost i nějakou finanční investici. Ledaže by se toho chopil nějaký právník či nějaké sdružení, kteří si prosazování otevřenosti a efektivity veřejné správy zvolili za svůj cíl.
V daném případě by bylo vhodné prosadit rovněž drobnou novelu zákona o obcích, popřípadě zákona o základních registrech, a stanovit povinnost, aby tento druh dat byl zveřejňován prostřednictvím Národního katalogu otevřených dat, popřípadě navazujících informačních rozhraní veřejné správy. Tím by se předešlo nekonečným diskusím o tom, jestli umístění lamp či rozvodných skříní, semaforů, dopravních značek, laviček, dětských hřišť, zastávek, přístřešků anebo bodů záchrany může být považováno za obchodní nebo bezpečnostní tajemství, a za jakých podmínek.