Pokud jde o vyřizování žádostí podle Infozákona (ústních nebo písemných), je plným právem tajemníka upravit postup v jednotlivých případech.
Tajemník obecního úřadu je podle § 110 odst. 2 zákona o obcích (č. 128/2000 Sb.) "odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi a současně je to on, kdo podle odst. 4 písm. d) plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu.
Dále podle § 2 odst. 7 zákona o úřednících územních samosprávných celků se vedoucím úřadu pro účely tohoto zákona rozumí vedoucí úředník, který vykonává funkci tajemníka obecního úřadu.
Ze zákonné úpravy tedy vyplývá, že tajemník obecního úřadu je nadřízeným úředníků obce a může je tedy pověřovat různými úkoly - např. si i vyhradit vyřizování určitých záležitostí (pokud by to neodporovalo speciálnímu zákonu). Zaměstnanci, kteří spadají pod obecní úřad, jsou povinni se jeho pokyny řídit.
Tajemníkovo opatření by však nemělo významně prodloužit dobu vyřizování žádostí, a to ani u ústně podaných, které je někdy možní vyřídit bezprostředně.
Na druhé straně, pokud žadatel pravidelně zahrnuje úřad dotazy, případně rozsah a obsah žádostí se blíží zneužití práva (kverulace), je oprávněné, že tajemník vyžaduje koncentraci této agendy u sebe.