Co se myslí pod pojmem "rozhodnutí" dle § 11 odst.

Tomáš Moláček

9. 5. 2013 | Počet zhlédnutí: 1829 | Počet komentářů: 1

Ministerstvo zahraničí plánuje prodat Lobkovický palác Německu. Z veřejných zdrojů jsem se dozvěděl, že jako podklad pro prodejní cenu byly vypracovány dva znalecké posudky. 

Požádal jsem tedy prostřednictvím InfZ Ministerstvo zahraničí o fotokopie těchto posudků. Předpokládal jsem, že posudky mně budou bez problémů poskytnuty, neboť byly financovány z veřejných zdrojů. Domnívám se, že je zde naprosto zřejmá paralela např. když si povinný subjekt nechá vypracovat nějakou expertizu, stanovisko, analýzu či jiný dokument. 

Povinný subjekt (Min. zahraničí) mi formou sdělení odepsalo, cituji: 
 

Věc: odpověď na žádost podanou podle zákona č. 106/1999 Sb.

Vážený pane Moláčku,

k Vaší žádosti týkající se poskytnutí znaleckých posudků vypracovaných v souvislosti s prodejem Lobkovického paláce sdělujeme následující. 

Podle § 11 odst. 1 písm. b/ zákona č. 106/1999 Sb. lze dočasně omezit poskytnutí požadované informace. Odůvodnění tohoto kroku spočívá v tom, že předmětné znalecké posudky jsou pouze jedním z podkladů, na jejichž základě dosud probíhají intenzivní jednání mezi ČR a SRN o případném prodeji Lobkovického paláce. Tyto podklady jsou v této chvíli důvěrné a případné předčasné zveřejnění některých podkladů by mohlo jednání zásadním způsobem ovlivnit. Odmítnutí této žádosti je však pouze dočasné a informace mohou být poskytnuty po ukončení jednání mezi ČR a SRN v dané záležitosti. 
 

Domnívám se, že MZ postupuje nezákonně. Domnívám se, že si MZ zcela nesprávně vysvětluje ust. § 11/1b InfZ. Já "rozhodnutí" v tomto ustanovení chápu jako "správní rozhodnutí" (např. usnesení), nikoliv jako rozhodnutí v obecném slova smyslu, že se povinný subjekt rozhoduje, zda uzavře či neuzavře kupní smlouvu. A dokud kupní smlouvu neuzavře, tak podklad (v tomto případě znalecký posudek, který povinný subjekt navíc sám nevypracoval, ale pouze financoval) neposkytne. 

Nalezl jsem rozsudek NSS, sp.zn. 1 As 44/2008, který tvrdí, že výklad slova "rozhodnutí" je třeba vykládat restriktivně, tedy jako výsledek správního řízení.

Nejvyšší správní soud mimo jiné uvedl:

Restriktivní výklad výjimky z jinak obecné zásady, že veškeré informace jsou přístupné (čl. 17 odst. 1 a 5 Listiny), nemůže vést k omezení práva na přístup k informacím, ale právě naopak vede k aplikaci výjimky na širší okruh případů a tedy ke zkrácení práva na přístup k informacím i tam, kde je to nepřípustné.

Tiskem proběhly informace, že MZ chce prodat Lobkovický palác za cca 600 milKč. Domnívám se, že tato cena je naprosto malá, nemovitosti v samém tvrdém centru Prahy, hektarový pozemek k tomu, movité památky uvnitř objektu. Domnívám se, že se tu může rýsovat zase jeden "tunel" na majetek ČR. Proto chci vidět znalecký posudek ještě dříve než dojde k podpisu kupní smlouvy, ale jak je vidět, MZ se brání. 

Já se samozřejmě chci proti neposkytnutí informace také bránit (předpokládám, že buď stížností nebo možná i odvoláním, pokud sdělení MZ budu chápat jako správní rozhodnutí). 

Žádám toto fórum o případně argumenty, které bych mohl ve stížnosti (odvolání) uplatnit. Měl by už konečně skončit výprodej a tunelování ČR. 

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

21. 6. 2013

Rozhodnutí ve smylsu § 11/1/b InfZ nelze pojímat striktně jen jako správní rozhodnutí. Naopak je v judikatuře a komentářové literatuře pojímáno jako jakékoliv rozhodnutí, například rozhodnutí zastupitelstva. 

Pokud jde o rozsudek 1 As 44/2008, tak v něm se NSS vyjadřuje tak, že výklad pojmu "rozhodnutí" v § 11/1 InfZ nesmí vést k restriktivnímu dopadu na přístup k informacím. Z toho dovodil, že v dané souvislosti se "rozhodnutí" musí vyložit široce, aby dopadlo i na případy, které nejsou jen "správním rozhodnutím". Je to trochu logicky komplikované, ale NSS vlastně souhlasil s KS, že vyložil pojem "rozhodnutí" široce. Avšak - jak NSS uvádí - z hlediska elementární logiky chybně z toho KS dovodil v daném případě omezení práva na informace. Zde tedy nemáte pravdu. 

Nicméně i tak lze zhruba s poloviční šancí na úspěch (můj odhad) považovat odepření poskytnutí informace povinným subjektem v tomto případě za neoprávněné. Při užití důvodu odepření podle §11 odst. 1 písm. b) zák. č. 106/1999 je nutné odlišovat informace vzniklé skutečně „nově“ v rámci přípravy rozhodnutí (např. zaznamenané myšlenky zaměstnanců povinného subjektu nebo informace obsažené v konceptech rozhodnutí) od informací vzniklých jako samostatné výstupy, které následně slouží jako podklad pro budoucí rozhodnutí – na tyto se §11 odst. 1 b) nevztahuje. 

Viz též Metodické doporučení Ministerstva vnitra k postupu povinných subjektů podle zákona 106/1999: 
http://www.mvcr.cz/odk2/ViewFile.aspx?docid=21323032 

K postupu - považuji za správné, že jste podal také odvolání. Sdělení MZV má totiž zjevně materiální znaky rozhodnutí, i když tak není označeno.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy