ad 1.
Ano, úřad je povinen poskytnout vám informaci o nabídkových cenách uchazečů o veřejnou zakázku. Tato informace nebude moci být chráněna jako obchodní tajemství, protože se na ni vztahuje ust. § 9 odst. 2 InfZ.:
Při poskytování informace, která se týká používání veřejných prostředků, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.
Podstatné je slovo "se týká", které je nutno vykládat tak, že jde i volnější vztah. V tomto případě se týká veřejných prostředků i tehdy,když nabídka nezvítězila, avšak její výše je potřebná pro posouzení toho, zda byla vybrána nabídka s nižší nebo vyšší nabídkovou cenou.
Totéž plyne z dostupné judikatury k otázce obchodního tajemství, které je realtivní a vždy ustupuje tam, kde je potřebná veřejná kontrola nakládání s veřejnými prostředky. Tu nelze přirozeně uskutečnit jinak, než srovnáním různých nabídek.
Totéž plyne i z nedávného rozsudku NSS 10 As 59/2014 - 46, který k otázce výběrového řízení (mimo zákon o veřejných zakázkách) uvádí:
Tím, že se soutěžitelé rozhodli dotyčného výběrového řízení účastnit, byli současně nuceni respektovat jak uvedené požadavky zadavatele, tak také požadavky kladené na toto výběrové řízení právním řádem (výběrové řízení nelze vést contra legem), z nichž nejdůležitějším je v kontextu projednávané věci právě požadavek transparentnosti a s ní související možnost veřejné kontroly. Podáním nabídek tudíž vyjádřili svou vůli se režimu veřejného výběrového řízení podrobit.
ad 2.
Názor MMR je irelevantní a je zcela nesprávný. ZVZ v žádném případě není zvláštním předpisem k InfZ. Ani žádné jeho ustanovení nijak neomezuje přístup k informacím dle InfZ.
Obsah nabídek je zadavatel povinen poskytnout. Uchazeč měl za povinnost vyznačit v nabídce, co v ní považuje za své obchodní tajemství. Pokud je pak podána žádost, zadavatel je povinen posoudit, co z vyznačeného obsahu skutečně představuje obchodní tajemství (nemusí uchazeči vše "zbaštit", obchodní tajemství musí kumulativně splnit pět kritérií, vyjádřených v § 17 obchodního zákoníku resp. v § 504 nového Občasnkého zákoníku), a poté žadateli nabídku poskytnout po znečitelnění částí, které jsou oprávněně uchazečem označeny za obchodní tajemství.
Postup:
Pokud úřad nebo MMR odmítá poskytnout uvedené informace, je třeba proti takovému rozhodnutí podat odvolání.