Jde o naprostý exces strážníků městské policie, proti němuž máte právo se bránit.
1) Pokud bylo záměrem návštěvy pouze vyhrožování synovi, případně rodičům, nikoli zjištění relevantních skutečností, nemá jednání strážníků žádnou oporu v zákoně. V takovém případě je postup strážníků zcela mimo jejich působnost. Působnost obecní policie je stanovena v § 2 zákona č. 553/1991 Sb. o obecní policii. Oprávnění policie jsou pak stanovena v § 11 a následující cit. zákona. Obecní policie má mj. právo požadovat od osob vysvětlení, může-li napomoci k odhalení přestupku (§ 11 odst. 1 cit. zákona), avšak z Vašeho popisu není zřejmé, že by strážníci zjišťovali jakékoli informace ať už ve vztahu k synovi či jeho rodičům. Z kontextu nevyplývá, že by strážníci uplatňovali nějaké z dalších jejich oprávnění. Je tak přinejmenším pochybné, že zásah policie (tj. jejich samotný příjezd) měl vůbec nějaký zákonný základ. V potaz je třeba vzít ústavní zásadu, podle níž je možné uplatňovat státní, potažmo jakoukoli veřejnou, moc jen na základě zákona a v jeho mezích.
2) Obecně lze říci, že škola má oznamovací povinnost vůči policii ČR, vznikne-li podezření, že byl spáchán přestupek nebo trestný čin. V případě přestupku, který spadá do působnosti obce (tzn. rozhoduje o něm přestupková komise při obecním úřadu) nebo pokud neví, kdo je k projednání přestupku příslušný, lze připustit i kontaktování obecní policie či přímo obecního úřadu. Obvodní policie má obdobně povinnost informovat státní policii / přestupokovou komisi nebo jiný příslušný orgán. Zde však zjevně přestupek spáchán nebyl (jednání neodpovědné osoby, nulová společenská škodlivost), proto jsou takové úvahy bezpředmětné, resp. strážníci ani podle všeho případné spáchání přestupku nezjišťovali.
3) Strážníci zjevně postupovali v rozporu se zákonem.
- Strážníci musí jednat v souladu s principem zdvořilosti, ochrany práv a zejména přiměřenosti.
Ustanovení § 6 zákona o obecní policii stanoví, že: "při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie je strážník povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného zákrokem nebo úkonem."
- Z Vašeho popisu není zřejmé, že by strážníci zjišťovali, zda se incident vůbec stal.
- Nepřípustné je též vyhrožování, navíc trestním oznámení, což je zcela nesmyslné. Strážníci mohou osoby pouze poučit o možných (reálných) následcích jejich jednání.
- Strážníci jsou povinni prokázat svou příslušnost k policii podle zákona, tedy stejnokrojem s odznakem, číslem a názvem obce (§ 9 zákona o obecní policii). Je možné se jich zeptat na jejich služební čísla, pokud nejsou na stejnokrojích vidět či stejnokroj nemají. Podle služebního čísla je pak možné konkrétního strážníka identifikovat.
4) Proti zásahu se můžete bránit.
- Je možné proti strážníkům podat trestní oznámení. V oznámení je třeba uvést všechny důležité skutečnosti, uvést či navrhnout důkazy.
- Můžete podat stížnost podle § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, kteoru je možné adresovat buďto vedoucímu obvodní policie nebo přímo starostovi jakožto řídícímu orgánu obecní policie.
- Též lze zvážit uplatnění nároku na náhradu nemajetkové újmy vůči obci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (§ 19 ve spojení s § 22 a 31a cit. zákona).