Zahlcení žádostmi jediného žadatele

Radek

5. 5. 2021 | Počet zhlédnutí: 978 | Počet komentářů: 1

Jsme v zásadě malá obec, máme cca 1500 obyvatel, 7 zastupitelů, z nich jen starostka se práci věnuje jako uvolněná.

Od roku 2018 začal jeden z našich občanů obesílat úřad žádostmi, ovšem extrém nastal letos, kdy od 7. února poslal zatím k dnešnímu dni 19 žádostí a další, 20., podala jeho manželka.

Moc by mě zajímal Váš názor. Třeba jste při prosazování zákona o svobodném přístupu k informacím a jeho aplikaci narazil na podobné excesy? Já tedy dotyčného žadatele za exces považuju. Dosáhl totiž toho, že se poslední tři měsíce nezabývám prakticky ničím jiným než jeho žádostmi. Jsme totiž, jak jsem již zmínil výše, malý úřad, kde jen já, díky svému (právnickému) vzdělání, jsem schopen formulovat odpovědi na žadatelovy žádosti. Zároveň ale nemám čas na nic jiného, protože i když se ve svých reakcích snažím být úsporný a na první pohled mohou působit odtažitě (vlastně i na druhý), dohledání potřebných informací a formulace odpovědí zabírají poměrně dost času. Přitom nemalá část dotazů v žádostech pramení z neznalostí žadatele, často jde o dotazy na názory, které bych mohl odmítnout, což je ovšem náročnější než prostě odpovědět. Výjimkou nejsou ani žádosti typu "proč nejsou na webových stránkách obce seřazeny údaje chronologicky". Na ty se sice dá odpovědět relativně jednoduše, ovšem administrativa s nim spojená je i tak časově náročná - evidence, anonymizace, zveřejnění žádosti, zpracování odpovědi, odeslání ve lhůtě žadateli, anonymizace, zveřejnění odpovědi...).

Doplňuji, že žadatele neznám, nikdy jsem ho neviděl, na jednání zastupitelstva nechodí, pokud je mi známo, ani k přepážce úřadu.

Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy

24. 6. 2021

Podle mého soudu jde o jednání NA HRANĚ zneužití práva. K odmítnutí žádostí na tomto právním základě je vždy potřebné umět identifikovat úmysl žadatele, který se zastírá podáváním žádostí o informace. Tedy určit motivaci, například zda jde o nějakou odplatu, ventilaci konfliktu. Účelem pak může být zatížení úřadu či jinak šikanózní postup, který je pak pouze zdánlivým uplatněním práva.

Jako jeden z možných praktických postupů k umravnění situace bych doporučil metodu slučování žádostí jak pro hledisko prodloužení lhůty, tak zejména pro možnost požadování úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání. Pokud sloučíte několik žádostí, bylo by možné k jejich souhrnnému obsahu vyčíslit dobu potřebnou k vyhledání tak, že by překročila hranici mimořádně rozsáhlého vyhledávání. Odhaduji, že by v případě vaší obce byla udržitelná na úrovni 1 hodiny.

V mezičase před zveřejněním této odpovědi již nadřízený orgán neuznal možnost uplatnění úhrady za sloučené žádosti, když v rozhodnutí o stížnosti uvedl „Sloučení několika žádostí do jednoho řízení nelze přičítat k tíži žadatele a nelze dobu vyhledávání údajů k jednotlivým žádostem Spojovat dohromady“. S tímto názorem nesouhlasím a odkazuji na názor z výkladové literatury: „Nezřídka se totiž stává, že jeden žadatel zašle v tentýž den, případně v těsné návaznosti ve více dnech, několik žádostí, ať již věcně souvisejících či nikoli. Spojování takových žádostí přitom má nejen aspekt ryze praktický, protože vyřídit více žádostí jedním úkonem je jistě administrativně jednodušší, ale i aspekt právní. Rozdělením „žádosti“ do více formálně samostatně podaných žádostí o poskytnutí informace se totiž žadatelé mohou snažit vyhnout úhradě nákladů podle § 17, především úhradě za mimořádně rozsáhlé vyhledání informace, nebo se dostat s každou žádostí pod minimální hranici nákladů, od níž povinný subjekt úhradu požaduje (někdy se v této souvislosti hovoří štěpení žádosti). A dále  „spojení žádostí jednoho žadatele a jejich vyřizování jako jedné podané žádosti nic nebrání. Praktickým problémem přitom nebude spojování žádostí podaných v jeden den, ale žádostí podaných v různých dnech po sobě. Spojení takových žádostí je rovněž možné, ale je podmíněno tím, že dosud neuplynula lhůta pro jejich vyřízení [§ 14 odst. 5 písm. d)]. Povinný subjekt přitom tímto spojením sám sebe omezí tím, že žádosti musí vyřídit před uplynutím patnáctidenní lhůty plynoucí pro vyřízení nejdříve podané žádosti. Z hlediska úhrady nákladů však takové spojení může mít i přes uvedené omezení pro povinný subjekt praktický význam. O spojení se nevydává žádné usnesení či rozhodnutí, provede se fakticky (je vhodné je poznamenat do spisu).“ (FUREK, Adam. § 14 [Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace]. In: FUREK, Adam, ROTHANZL, Lukáš, JIROVEC, Tomáš. Zákon o svobodném přístupu k informacím. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, s. 662.)

Zároveň není úplně jednoznačné, zda nadřízený orgán snížil úhradu na nulu jen z výše uvedeného důvodu, anebo i z důvodu, že povinný subjekt podle něj nedostatečně odůvodnil výši požadované úhrady, kdy uvedl: „je třeba takovou pracnost vyhledávání řádně zdůvodnit, což se vdaném případě nestalo a povinný subjekt proto ve smyslu § 17 odst. 4 ztratil nárok na úhradu nákladů“.

V tomto ohledu bych doporučil upozornit na tento případ odbor kontroly a dozoru MV a požádat o výkon dozoru či alespoň metodické doporučení k nezákonnému postupu nadřízeného orgánu.

Vkládat reakce mohou jen přihlášení uživatelé!
Nemáte ještě u nás účet? Zaregistrujte se!

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nezoufejte, popište nám
ho a my vám odpovíme.

Souhlasíte, že úřady nemají občanům nic tajit?

Donoři

V minulosti podpořili také

RSJ SCIO GopayFond Otakara MotejlaUS embassy